tirsdag 20. oktober 2009

Aller siste rest.

I dag vil eg vise litt av aller siste rest i hausthagen. Femtunge er framleis frodig og i full bløming.
Scabiosa er ikkje store og prangande, men står som små tuer med slanke stilker og elegante vakre blomar i toppen. Ein einaste einsleg stemor står igjen etter frodige planter tidlegare i sommar. Ein og annan storkenebb heng bokstaveleg tala med nebbet. Montbresia er i dag heilt avblømd, desse bilda er tatt i slutten av august. Blomsterertene blømer ennå sjølv om bladverket er blitt stygt. Humlene er få og trege. Blomkarse har masse flott bladverk, men lite blommar. Blomsterflogene er aktive også no om hausten. Det er masse nyper på rynkerosehekken. I morgon er det jobb og kurs om kvelden. Håpar på finver på torsdag slik at eg kan få ta meg ein fototur i naturen :)

25 kommentarer:

Ruth Bernssen Bø sa...

Sjølv om det er siste rest, har du ennå mykje fint å gled deg over.
Flotte bilete som alltid.
Ha ein fin kveld.

vform sa...

Kan bara säga igen:
Härliga bilder!
Skön vecka till dig! V.

Hulda sa...

Så flotte innlegg! Jeg likte det under her med høstordning i hagen. Så fint med kurven og trillebåra du har tatt bilder av. Flott var også disse blomstene, tenk at du fortsatt har blomstring der du bor!

VALKYRIEN sa...

Jammen har du mange flotte bilder av blomstene dine! Skjønner ikke helt at du kan ha så mange fine så langt på høsten, her i byen er det bare rosene som holder stand.

Har forresten helt glemt å kommentere headeren din flere ganger, kjempeflott macro av den sommerfuglen!

Anonym sa...

Hei.Virkelig fine bilder.Mange nydelige farger på blomstene.Du er riktig flink til å ta bilder...Ha en riktig fin Tirsdagskveld.Klem fra Bodil

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Skulle nesten tro det var sommer hos deg fortsatt.

elle-melle sa...

Åh så flotte bilde Marie - det ga meg en skikkelig sommerfølelse.

Ta en titt inne hos meg nå der er en award til deg!

Birgitta sa...

Hej! Vilka ljuvligt vackra blomsterbilder du visar idag. Så härliga färger och när jag ser dem tänker jag på garner och vad jag kan göra i väven av det.
Här har vi haft uppehållsväder, men dimmigt och disigt. Dubbdäcken måste nog på bilen snart för det är halt på vägarna.
Ha det gott.
Kram Birgitta

FO - 2 sa...

Dette er snop for øynene, Marie!
Hvert eneste bilde er et lite kunstverk.
Og du, du er kunstneren.
En flink fotograf! :)))
Klem.

FO - 2 sa...

OG gartner! :)))

GundaM sa...

Masse nydelig igjen i din hage du !

Her er det heller skralt men endel rust da...

Kos deg videre i det flotte høstværet med kameraet ditt;)

Thusnelda sa...

Det er fine bilder du tar, ha ei god natt.

Anne sa...

Nydleig som solen faller på noen av disse blomstene Marie :-) litt vemod også slik som de henger lit slapt med hode og suger til seg siste varme stråler.

Anonym sa...

Vakkert, Marie!!

naturglede/Randi Lind sa...

Bedårende vakkert her inne hos deg. Takk for titten:)

Hage foto og natur sa...

En allsidig fargesammensetning av din "Siste rest".
Bildene dine er så skjønne!
Artig at din "Frøken Høst" ble med i finalen!
Ha en fin ondagskveld!:)

Som mine dager er sa...

Du verden, jeg er imponert. Her har vi snart snøen i hagen, og du viser oss blomstene dine som fremdeles holder stand. Jeg er mektig imponert. I tillegg tar du vakre bilder. Man kan rent drømme seg bort hos deg, og glemme mørketiden vi nå går inn i.

Lykke til på kurs.

Klem fra Marit

Britaiskogen sa...

Herlige flotte bilder. Fins det virkelig så mye igjen av sommeren i hagen din. Du er uansett flink til å fange det med kameraet ditt.

Berit T sa...

Her var mye fint enda, nydelige farger som lyser opp. Og en setter jo ekstra pris på de få som er igjen. Flotte bilder.

Ha en fin kveld.

Refleksjon på livsvegen sa...

For ein flott hage du har..
Så lurt å ta vare på minna på denne måten...
Berre 9 veker til Julaftan..
Det går fort..
god natt!

Sisah sa...

Hard to believe looking at these photos that summer is over. We had a few frosty nights here already it seems winter comes earlier here than in Norway??

Hjertebank sa...

Virkelig nydelige blomsterbilder.

Anne-Berit sa...

Nydelig,herlig å se at det er noe igjen hos noen:)

Anne (Moseplassen) sa...

Montebresia må jeg nesten ha meg, (tenker jeg hver høst..) Jeg er ikke så overbegeistret for orange, men denne planten greier å komme unna med det. Virkelig vakker farge, artig form, også så kjekt at den blomstrer lenge :D

Ellers masse lekkert hos deg ser jeg, herlig med slike blomsterbilder :)

SchneiderHein sa...

Wonderful pictures of Montbresia. I've tried it several times in my mother's garden, but now they finished ... :-(
Silke