mandag 27. juli 2009

Dagstur til Telemark

I går, søndag, var eg og mannen min på biltur til vakre Telemark. Første stopp var ikkje så veldig langt heimefrå, ein tur innom Traktor og maskin på Knapphus er obligatorisk om me køyrer den vegen. Traktorar er ikkje mi største interesse, men er dei nye, blanke og fine er det greit nok.
Høgfjellsnatur derimot er fantastisk! Her har me ein liten pause på Haukelifjell. Målet for turen var Lårdal ved Bandak der mannen min ville sjå nærare på denne gravemaskinen som han vurderte å kjøpe. Her er han igong med å teste "vidunderet". Medan han sjekka, testa og prøvekøyrde fann eg finare ting å festa blikket på. Denne gamle låven av lafta tømmer var nydeleg. Det ligg mykje historie i desse verbitte veggene. Frå ein nyare del av låven kom denne fine hesten ruslande ut. Sjå dei vakre augene. Litt selskap hadde han, nokre sauer budde saman med han. Medan mennene prata graving og maskinar og hest og sauer rusla ut på beite gjekk eg ein tur nedover dalen. Litt lenger nede var utsikta upåklageleg. Det blei handel og etterpå blei me bedt inn til koseleg prat, iskake og kaffe. Deretter bar det på heimveg. Eg var ute og knipsa nokre bilde etter vegen. Litt av eit høgspentspenn dette. Kanskje det ikkje er så rart at det er nettleige på straumrekninga? Dette bildet er tatt gjennom frontruta på bilen, her er me tilbake på Haukelifjell. Det mørkna etterkvart, men eg måtte ha eit bilde av Langfossen som blir rekna for å vere ein av dei vakraste fossane i verda. Då me nærma oss heime var det heilt mørkt, denne plattforma lyste opp i hamna i Ølensvåg. Eg er akkurat begynt på tre veker ferie, eg skal slappe av og nyte det! Og kanskje blir det ein liten tur også :) Håpar på litt betre ver framover :)

15 kommentarer:

Brit. (lille meg) sa...

Flotte bilder! Jeg var i Telemark i forrige uke, mange spesielle plasser der.
Du har fått med deg mye!

Berit T sa...

Flott søndagstur, nydelig plass dere var på. Og det er ikke lenge siden jeg også var den veien på jentetur. På Haukeli er det jo obligatorisk å stoppe, og Knapphus også for å kjøpe is :o)

Takker for Awarden den var nydelig, og like kjekt hver gang , skal sette den på plass og så tenke litt over hvem som skal få den.

Fysj for et vær og for et tordenskrall, jeg skvatt skikkelig, Laika gjødde som en gal noe hun aldri har gjort før.
Håper det ikke blir noe mer, liker det ikke.

Så nå er det ferie for deg, håper været ordner seg igjen.

AnneKa sa...

Kjente trakter, Ølen og Knapphus. Tror vi brukte å reiste til Knapphus på en besinstasjon å snope:-) Flott tur dette men det så litt kaldt ut på fjellet og det var det nok og. Mye kjekt du fant å ta bilder av.

Hulda sa...

Ser ut som dere har hatt en veldig fin og koselig tur. Den hesten var nydelig, veldig spesielle øyne. :) God ferie! :)

Birgitta sa...

Hej
Vilken vacker tur du tog mej med på. Jag har njutit och tittat och tittat igen. Vi har åkt mycket i Norge, men jag kunde inte känna igen mej. Jag får leta lite på kartan och se om jag hittar dit. Vad är närmaste större stad eller by som ni säjer?
Ha det så gott nu och njut av ledigheten.
Kramis Birgitta

Hage foto og natur sa...

Nydelig natur, og dyrebilder!
Telemark er et fylke som strekker seg over store områder. For noen år siden reiste vi innover til Lunde med kanalbåten ;det var en uforglemmlig opplevelse.
GOD FERIE!:)

Ruth Bernssen Bø sa...

Det er nok med meg som med deg, tur med kameraet er meir spanande enn traktorar og andre maskinar.
Flotte bilete.
God ferie.

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Dagstur, ja. Det høres ut som bondeferie, særlig når det er et erend til noe som durer. Skjønner ikke, men jeg kjenner meg slik igjen.

lavendel mio sa...

Ser ut som du har hatt en fin tur.
Og du er flink å finne fine motiver på din vei:)
Tusen takk for awarden. Er på ferie enda ,så det blir liten tid til blogging, men litt lesing blir det da:)
Nå vil vi ha finvær!! Ha ei fin helg, Klem:)

Heges fotoblogg sa...

Jeg er hjemme igjen etter ferien :-) Du får nyte din nå!

Ser forresten ut som om du har tjuvstartet litt med den fine turen du var på. Godt å kunne kombinere det nyttige med det behagelige.

eie sa...

mange vakre bilder du har Marie.
Hr ikke blogget så mue i sommer .Mann får jo gjester,og litt annet inninmllom,også.Fasebook tar jo også en del tid.Jeg beundrer dere som får tid til dette (:Jeg får ikke tid i alle fall:)) Men morro er det.
Håper du har det bra,å at du nyter sommeren!Ønsker deg en riktig god helg.Hilsen å klem fra meg...

Viola sa...

Her var det mye flott og interessant du! :) Først får jeg si det er noen nydelige bilder! Jeg kjente meg igjen på Haukelifjell, der har jeg vært 3 ganger. Et nydelig sted! :) Har i mange år hatt lyst til å besøke Dalen ved Bandak, etter å ha lest en gammel bok om to søstre som bodde langt oppe i fjellet og fikk konkens medalje. De var vel født på 1800-tallet tror jeg, husker ikke helt.. Jeg har ennå ikke kommet meg dit.. Vakre hester du har tatt bilder av. Langfossen kjente jeg også igjen, og Ølensvåg! Morsomt å gjenoppleve dette gjennom dine bilder! Takk! :)

Viola sa...

...konkens medalje? har du hørt.. mente kongens medalje! :)

CP Su sa...

What a beautiful horse ... yours?

Lene sa...

Der er jo helt fantastisk mange smukke steder i Norge, tak for turen :-)