lørdag 23. juli 2011

Varme tankar.

Varme tankar til alle dei som er råka av det tragiske som hende i går.

Så fort
livet skifter så fort
et ord
en telefon
en samtale
et bud
så er alt forandret
~~
som en gnist i tørr skogbunn
flammer virkeligheten opp
mot lys
eller mørke
~~
og livet
er aldri mer hva det var
så fort



I den ordløse time
jeg vil gi deg vakre ord men jeg er ordløs
jeg vil gi deg trøst men smilet er frosset
jeg vil gi deg lindring men hånden kjennes kraftløs
jeg vil gi deg tro men bønnenne vender tilbake
allikevel kan du lene deg mot meg
så står vi begge i Hans armer



Medmenneske
gå stille gjennom døren som åpnes mot din neste
slik at du ser hvem han er
lukk så døren bak deg og bli der inne
ikke bare i medgangs lyse dager
men vent med ham
gjennom nattens lange timer
slik at dere ser soloppgangen sammen

Alle dikta er skrive Tove Houck




9 kommentarer:

Refleksjon på livsvegen sa...

Takk at du deler!

klem

Anne sa...

Gode ord å lese i en slik stund Marie, en kan lett fnne trøst i et dikt når hjelpesløsheten råder.

NYT søndagen vennen min.

IngunnBW sa...

Så vakre ord. Det er mange vonde følelser og rådvillhet tilstede blant folk. Men enda mer hjertevarme og omsorg som er godt å se. Vi er en nasjon som bryr oss og tar vare på

bentetove sa...

Nydelige dikt, jeg har faktisk to bøker med dikt av Tove Houck.
Det er godt å finne trøst i dikt nå.
ha en fin dag:)

Anne-Berit sa...

Vakkert Marie.Vi trenger alle varme og gode ord i disse tider.Klem.

Rune Eide sa...

Du har funnet ord og bilder som så vakkert dekker det vi alle føler etter denne forferdelige hendelsen. Nå må vi stå sammen for å hindrer at slik ikke skjer igjen.

Vform sa...

Så fina dikter!
Varma tankar till hela norska folket!
KRAMAR! Vivan

Sisah sa...

Du hast schöne Worte für Norwegens Trauer gefunden! Der Google Translator hat mir geholfen sie zu verstehen! Bestürzt habe ich in den Medien verfolgt, was passiert ist. Meine aufrichtige Anteilnahme!
Liebe Grüße
Sisah

Ruth Bernssen Bø sa...

Flotte bilete og gode ord.