søndag 13. juli 2008

Roses / Roser

Beautiful roses. Some photos from my garden and some from my mother in law's garden. / Vakre roser. Nokre veks i svigermor sin hage og nokre veks i min. 'Westerland' på biletet over. Eg veit ikkje på namnet på den under (svigermor). Rosa til venstre er 'Nostalgi', til høgre? Dette er 'Pink Fairy'. 'Red fairy'.
'Rosa rugosa' 'Friesia' over og dei to under. 'Nostalgi' i knopp.
? 'Sahara' 'Sahara' Såkalla prestegårdsrose. Denne rosa er kanskje hundre år gammal. Frå svigermor sin hage, eg veit ikkje namnet på denne.
'Westerland' Dei tre neste bilda er av 'Nostalgi'. Eg har ein rosebusk/markdekker som har lys-varmgule roser og mørkt bladverk. Er det nokon som kan hjelpe meg med namnet på denne? Dei fire neste bilda.
'White cover'
'Bonica 82' Dei tre siste er 'Sahara' Ønskjer alle som ser innom ei god veke!

25 kommentarer:

AnneKa sa...

Ja, her var det utrolig mye nydelige roser. Er ikke kommet dit ennå at jeg har skaffet meg noen, men jeg er veldig glad i gule roser som lukter. Men når jeg se disse bildene er jo alle bare kjempeflotte. Ha en fin uke!!!

Anne sa...

Nei men Marie !! SÅ mange typer du har att bilde av her da. t
Utrolig så frodig det er på dine kanter, og plantene trenger vel heller ikke være merket med H 77 om de skal klare seg sikkert....

Her derimot, selv i dag, midt på sommeren.... 9 grader, regn og tåke somligger lagt nedover dalsidene. Vel greit nok for meg da som har fridag, og skal gjøre unna litt husarbeide. Men begynner nå å bli litt lei ja. lengter etter sol og varme. Har jo hatt bikini på bare i en dag jeg i sommmer..., men i følge sønnen er vist det mer enn nok :-))

De gule rosene likte jeg best her hos deg da. bare elsker gule blomster, men det har ingenting med falskhet å gjøre!! selv om blomsterspråket sier så. De gule rosene minner meg så om en "Persian Yellow" som min mormor hadde utenfor huset sitt. Den vakreste rosebusken jeg har sett noengang. Men vanskelig å få tilher oppe desverre. Husker lukte jeg da, lukten fra gode tider og barndommen.

Fin fin dag til deg Marie. Går ut i fra at du allerede er der støynivået er stort og tempoet er høgt.

Klem til deg min venn.

ArneA sa...

Til slutt kom jeg ned til kommentarfeltet. Puh!
Men da ba min bedre halvdel umiddelbart om et råd:
Hvordan beskjære Flammentanz rosene som snart har skapt et tornerose kratt rundt hytta.
Alle råd eller henvisninger mottas med takk

Aud sa...

Takk for hyggelig hilsen i bloggen min.
Ser at du også er interessert i roser. Her var det mye fint å se på:-)

Brit. (lille meg) sa...

Nydelige roser! Og så mange! Du og din svigermor er nok noen ordentlig rosedamer.
Vakkert var det!
Prøvde å komme inn i går, men har hatt trøbbel med nettet. Har det delvis i dag også, men nå kommer jeg iallfall inn på bloggene.
Ønsker deg ei god uke!

Randi sa...

Oioioi...noe så vakkert og så mange flotte roser du har. Fikk lyst til å plukke en kanon svær bukett og gi deg jeg...hihihi

Har ikke ett eneste rosentre her jeg, nytter ikke å plante for mye heller når man sannsynligvis flytter en gang.
Her regner det som bare det i dag, er visst meldt sånn en hel uke nå...ikkeno å gjøre med det.
Jeg har jobbet 7 dager i strekk og har min første fri dag i dag, det er sannelig godt. I morgen er det på n igjen...jobb helg neste helg. Så roer det seg ned mot ferien vår.

Håper du har det fint tross at du jobber masse.
Klem til deg

eba sa...

Oj oj oj, så mange vakre roser! Men det første bildet ditt var så fullt av kontrast, følte eg - rosebusk i røff norsk natur, med nakne berg og hav å skimta i bakgrunnen! Skikkelig stilig! Og eg er imponert over alle du kan namnet på. For meg heiter alle "rose" *hihi*

Lena sa...

Så vakre roser. Helt utrolig at noen kan være så gamle:) Ha en fin uke.

Berit T sa...

Tusen takk Marie for den flotte Awarden!!!
Jeg gir deg en lik tilbake fordi du er DU!

Utrolig mange sorter roser du har,nydelige alle sammen, og kan tenke meg det er en herlig "eim" over Heimdal nå!

Koselig lesing om boplassen til din mor. De hadde det ikke lettvint på den tiden. Og slett ikke merkelig at hun ble fælen stakkar.
Ha en fin dag videre.
Klem fra meg.

Berit T sa...

Tusen takk Marie for den flotte Awarden!!!
Jeg gir deg en lik tilbake fordi du er DU!

Utrolig mange sorter roser du har,nydelige alle sammen, og kan tenke meg det er en herlig "eim" over Heimdal nå!

Koselig lesing om boplassen til din mor. De hadde det ikke lettvint på den tiden. Og slett ikke merkelig at hun ble fælen stakkar.
Ha en fin dag videre.
Klem fra meg.

ArneA sa...

Takk for råd om klatrerosene.
Vi får se konsekvensene til høsten og våren

Lovise sa...

Er det virkelig mulig.......så masse roser...

Besta sa...

At det er mulig.. tenk så mange flotte sorter. Nydelige bilder du har. Ha en fin kveld. Klem

Petunia sa...

Rosebildene dine er nydelige, Marie.
Det må jo lukte himmelsk i hagen din!
Jeg har ikke vært så flink å besøke blogger i det siste siden jeg har vært på hytten med labar internett tilgang, men nå er vi hjemmom en tur siden tåken henger over vår del av verden og det var så vått og rått på hytten. Nå sitter jeg her og er fornøyd med livet, nydusjet og med internett som virker. Har laget nytt safari innlegg også!
Ha en fin uke! Skal prøve å komme innom igjen snart hvis vi ikke drar på hytten med det første:)

Lavender and Vanilla Friends of the Gardens sa...

Wonderful roses, hard to choose which one is the most beautiful, they all are outstanding. It must be a lot of work to have such healthy looking roses. The reward is this show of beauties!

Helen sa...

Så mange flotte rosebilder!
Litt interessant å se at du har så mange med gyldne farger. Selv er jeg vinter og er veldig glad i kjølige farger, men ser jo at dine roser er veldig vakre. De ser også veldig sunne og friske ut. Ettersom jeg prøver å holde hagen økologisk, synes jeg dessverre rosene er litt vanskelige, men det er vel ingen tvil om at de er blomstenes dronning.

Min Verden sa...

Så deilige bilder av rosene. Jeg blir helt grønn av misunnelse. Visste ikke at det var en rød Fairy engang! Prestgårdsrosen ligner på min "Maidens blush" som er en kjemt og gammel rose i Norge. Takk for titten. hanne

Rune Eide sa...

Det er noe eget med roser - man blir bare i godt humør av dem. Spesielt når de er så vakre som disse. Jeg likte spesielt de gule med vanndråpene.

Tusen takk for hyggelig hilsen!

GundaM sa...

Jøye meg for noen fargeklatter da;)

har noen roser jeg og men frykter de to klatrerne ble tatt av stormen her ute netopp. Har en som vokser helt villt oppetter en høyspentpåle her ute på plena, du som jeg skulle ha fått bort den stolpen du ;0)

Hulda sa...

Så flotte rosentrær dere har i hagene deres, både du og svigermoren din. :)

@__EY__ sa...

Hei,

nydelige roser
og rosebilder.
Blir grønn av
misunnelse, for
her koser lusa seg
veldig i knoppene,
og noen forsyner
seg krafig av bladene,
et larvmonster vil
jeg tro...

Sprayer på grønnsåpe,
skal prøve med litt
rødsprit i nå, men
larven...

Jeg er også svak for
små naust som klorer
seg fast ved sjøkanten.

Ha en forsatt fin sommer.

Katarina sa...

Beautiful roses!!!
/Katarina

Karin sa...

Hej Marie! Så många härliga rosor du bjuder på, och vackra bilder. :) Din prestegårtsros tycker jag var helt underbar men även Nostalgi och den gula Fresian. Tänk inte en enda ros - tror jag - som jag har! Ha det riktigt fint!

Kram Karin

Hilsen Bodil F.T. sa...

Jeg er mektig imponert over rosehagen din!! Og tenk at du vet navnet på så mange av dem!! Det var en opplevelse å gå gjennom blogginnlegget ditt i dag!!

♥ Stines hverdag sa...

Tusen hjertelig takk for awarden! Den ble jeg glad for :) Du fortjener også virkelig en slik, så jeg gir den tilbake til deg. Alltid flotte bilder hos deg!
De siste her av alle rosene til deg og din svigermor er kjempe fine. Fantastisk å ha så mange flotte roser i hagen!