torsdag 13. desember 2007

Fine kalvar og andre "ålreite dyr". / Our calves and sheep.

Det er ei stund sidan eg har vist bilete frå fjøset. Kalvane har vakse sidan sist. Me hadde nettopp besøk frå Mattilsynet, dei var på rutinekontroll rundt om på gardane. Veterinæren hadde heldigvis ingen merknad til drifta. Me fekk gjenpart av rapporten, nedst på arket stod det; Heilhetsinntrykk; reine og trivelege dyr. Kjekt med positive tilbakemeldingar på det me driv med. Kalvane kosar seg med kraftfor. Ein av dei hadde veldig lyst å smake på kamera. Denne vesla er den einaste som ikkje er komen i fellesbinge ennå. Balder er på plass, han vil ha mat og kos. Etter at fjøsstellet er over vil han ut ein tur. Sauene ligg helst ute når det ikkje regnar eller snøar for mykje.
Då eg var ferdig i fjøset var det nesten heilt lyst og det var tid for "å stå opp". Sauene er godt kledd i kulda. Jaja, det var nå berre eit par minusgrader. Så var det tid for å rusle ein tur for å finne noko anna å bite i enn siloforet dei får inne. Det blei litt baking i dag også. Nordlandslefser. Eg er ikkje så flink til å få dei fine, men gode er dei iallefall.

8 kommentarer:

Lene sa...

Jo, Marie - du er flink til å få dem akkurat som de skal være :) Har du ikke fått med deg att det siste innen bakverk er at det SKAL være litt smårusete i kantene, slik at det ser hjemmelaget ut :) De hotteste konditoriene legger sin sjel i nettopp den kunsten :)

Ha ei god natt på Heimdal. Herlig kubilde :)

Brit. (lille meg) sa...

Trivelig å se slike dyr! Vi hadde gård da mannen min var frisk.Vi savnet dem da de måtte selges.
Og så hyggelig at dere fikk en sånn
positiv tilbakemelding fra mattilsynet!

Ha ei god helg!

Lene sa...

Hehe... Pcen min til service - og denne jeg bruker i mellomtoden ikke helt god. Kan ikke alltid skylde på den, men den er fæl å enten sluke bokstaver, eller legge til en hel flokk jeg ikke har bedt om. Ikke smårusa, men smårufsete bakverk, selvfølgelig :)

Natta ;)

FO - 2 sa...

Flotte bilder fra gården Marie. :)
"Vesla" er bedårende! :)))
Jeg tipper at lefsene dine smaker fortreffelig! :)
Fin fin fredag til deg.
Klem.

Anne sa...

Så nydelig du bor. Ser på det nest nederst bilde..., og drømmer meg litt bort. Åser, enger og vann...
heldig du Marie.

Bor jo egentlig litt landlig til jeg også. hadde aldri kunne tenkt meg å bo i by, DA hadde jeg følt meg bortkommen da...

Rune Eide sa...

Ikke skam deg over kakene (sveler?, surmelkskaker?) - jeg skulle gjerne ha spist dem. Noen av de andre på bildene dine står på menyen om en ukes tid...

♥ Carpe Diem ♥ sa...

Å den som kunne ha hatt gård med sau og høns. Drømme drømme.
Koselig og fine bilder.
Ser at du har laget nordlandslefser
ja det er min favoritt.
Jeg er jo nordlænding vet du ..
Vi steker lefsene på brett ikke på takke så prikkes di med gaffel for at di ikke skal svelle mye opp.
Men dine ser jo gode ut,det hadde vært godt å fått en smak.NAM
Ha ei fin adventshelg,Marie.
klem

MITT FARGERIKE sa...

Takkar for besøket og fine ord til meg. Bor på ein nedlagt småbruk, det er 20 år sidan pappa slutta med dyra og vi flytta hit og byde hus her. Så eg er ikkje oppdatert lenger, men kvafor ei rase er kyra dykkar? Vi hadde berre NRF-kyr men synes kyra ikkje lenger ser ut slik som dei vi hadde.
Sitt og ventar på at sjøen skal snu og det skal byre å flø, skal bake aniskringler, bollar og julebrød i dag treng vel all hjelp eg kan få.
Ha ein fin søndag.