lørdag 6. mars 2010

Kundebehandling.

Eg har alltid likt å fornye meg i klesvegen. I dei seinare åra har eg fått "litt tillegg både her og både der", men det har heldigvis også dukka opp butikkar med ungdommelege klede som har god passform for oss som ikkje har modellkropp. Alle har me vel eit ønske om å ta oss best mogleg ut etter dei forutsetningane me har. Om me er unge eller eldre, slanke eller runde er kroppsbildet me har av oss sjølve ofte også knytt opp mot sjølvkjensla vår. Mange finn det tryggast og er mest vel i svart. Svart er stileg, slankande, passar til det meste og med eit fargerikt skjerf eller smykke er det også kledeleg til dei aller fleste. Eg likar også svart, men som den fargeglade personen eg er likar eg aller best at det "sprakar" litt :) Friske kjølege fargar, ruter, striper, prikkar, blonder, knappar og store smykke tiltalar meg. Ha dette eg har skrive her som bakteppe når du les resten:
Då eg på torsdag var innom min "faste butikk" fann eg meg bukse og topp som passa perfekt saman. Ho som ekspederte hjelpte meg å finne jakke som passa til. Eg sa at eg følte meg ikkje vel med berre stropper og bare skuldre. Jakka var fin med ein enkel stor knapp. Eg fann meg også eitpar antrekk til. Denne svartrutete toppen skal eg ha svart genser inni. Eg var positiv og smilande, og storfornøgd med at eg fann så mykje eg likte. Då eg skulle betale for "herligheten" heldt ho som ekspederte på å legge saman nokre korte "spinnsnåle"(les; skikkeleg fine) dongeriskjørt. Ho spurde kva eg syntest om dei. Eg sa som sant var at eg likte dei veldig godt, men at det ikkje var aktuelt for meg fordi eg følte meg ikkje vel i korte skjørt. Eg er nok eit buksemenneske, sa eg. Då sa ho; du skulle hatt burka du, så kunne du dekka deg heilt til. Der og då sa eg berre; neida, eg likar å kle meg eg, både fargerikt og friskt, men eg vil jo føle meg vel. Det heile var nok ein liten spøk frå hennar side og ikkje tok eg det særleg høgtideleg heller. Men då eg var på veg heim begynte eg å tenke etter, det stakk nok litt djupare enn eg først ville vere ved. Det høyrer ingenstad heime å seie noko slikt til ein kunde. Tenk om det hadde vore ei som verkeleg sleit med sjølvbildet sitt. Det er rart med det, det er mange som av ulike grunnar ønskjer å "forsvinne", gøyme seg, samstundes som det indre menneske på ulike måtar ropar om å bli sett...

21 kommentarer:

Kathrine sa...

Først: Mye flott du har fått deg! Jeg kjøper nesten ikke klær lenger, men noen ganger skulle jeg ønske jeg gjorde det oftere. Men, pengene går til ungene enda. Og om jeg kjøper, så går jeg på karavdelingene. Kjedelig, men billig..
Og så: Dette var utenksomt sagt. Og sånne kommentarer kan, som du sier, være stygge mot mange.
Nå gir jeg blaffen i andres meninger og tanker om meg, men tenk ja, om dette hadde støtt noen sårt.

Flotte klær iallefall!
Ha en fin helg:)

♥ Gamleheksa ♥ sa...

At det går ann! Bra du tåler en trøkk, men sånn sier en bare om en kjenner vedkommende så godt at man vet hvordan vedkommende reagerer.

Så mye fint du har funnet. En sånn runde burde jeg ha gjort også. Vi skal på hoteltur om to uker og vet du hva: jeg har ingenting å ha på meg ;)

Kos deg med de fine klærne og glem den dumme dama. Det var forresten synd det var yndlingsbutikken, for ellers kunne du jo "boikottet" dem i framtida.

God lørdagskveld til deg og bonden.

Annelis hantverk sa...

Åå så vackra kläder och vilka härliga färger!
Ha en bra kväll!

Som mine dager er sa...

Ubetenksomt sagt ja. Men det datt vel bare ut av munnen hennes. Mulig hun gikk hjem og gremtes over hva hun hadde sagt, og ønsket sikkert å bite av seg tungen. Forhåpentligvis har hun lært en lekse, for man sier jo bare ikke slikt til en kunde. Du taklet det fint der og da.

Må berømme deg den gode smaken din - dette er plagg helt i min gate også ;-)

Kos deg med lørdagskvelden Marie.

Klem fra Marit

Malys krok sa...

"Tilleggene" er nok synlige her og, og da tror jeg det er enda mer viktig å finne klær en føler seg vel i. Jeg syns du har god smak i det du her har kjøpt! Det i turkis, eller er det grønn?-blir fint nå utover vår og sommer. Det blå antrekket var og veldig fint! Ja i det hele tatt kan du være godt fornøyd med valg av klær.
Bra du taklet det som ble sagt på den måten du gjorde. Selv om det var en dårlig spøk. Nå kan du kle deg fint og kose deg! God helg!
-Margit-

Hilsen Bodil F.T. sa...

Ops! Det var en uheldig kommentar ja!
håper det ikke var MÅLRETTET...

Du har funnet så mange flotte plagg. Jeg sliter med å finne ting jeg virkelig trives i, men finner jeg det, kan jeg bruke det i flere år :)

GAWO sa...

Jeg sitter bare og måper. Er det mulig? At en som selger klær kan lire av seg noe sånt er helt utrolig. Ubetenksomt, ja det kan godt være. Men bare det å komme på det og si det i tillegg er helt ufattelig. Håper hun leser bloggen din og får seg en lærepenge. Å si noe sånt når du i tillegg står der med alt det fine du har kjøpt.... ja jeg forstår det ikke.

Du har kledd deg opp til våren. Jeg fikk inspirasjon til å gjøre det samme. God helg til deg :-)

lavendel mio sa...

Er det mulig!!!
Hun skulle tatt seg et kurs i hvordan hun behandler kunder!!
Så flotte antrekk du har funnet! Nå kan du glede deg til våren og du kan kaste vinterfrakken:)
Ha en fin kveld,klem Hanne

Orlaug sa...

Er iallfall flotte plagg du har kjøpt.......og den dama burde gå heim og skamme seg, og kven veit?
kanskje det er det ho gjer?
God sundag ivente!!

Refleksjon på livsvegen sa...

Kjempefine klede Marie :-)
Leit at det datt dumme ord ut av dama :-(
Men ein får ikkje "drage det opp i nasen"
Ha ei kjekk helg!

Berit T sa...

Helt utrolig at noen kan lire av seg slike fraser!!! Håper vedkommende skjemmes over måten å uttale seg på.

Men du har iallefall funne noen skikkelig flotte ting, kunne godt overtatt alt sammen :O)
Disse fagene er meg også, og har sett at det er mye friskt som henger i butikkene.
Jeg er ikke kommet i handlemodus enda, selv om jeg absolutt skulle hatt fornyet meg litt. men når snøen ligg tykke enda så får det bare vente litt enda.

Ha en fin helg.
Klem.

Birgitta sa...

Vilka fina kläder du köpt till dej. Och den expediten var inte riktigt snäll som sa så.
Jag har nog kommit på vem min hemliga vän är också. Jag blev iaf väldigt nöjd med presenten som jag fick av henne.
Önskar dej en skön söndag.
Kramis Birgitta

Torunn sa...

Det er ikke mulig???? Man sier vel ikke sånn, hverken til en kunde eller til noen andre?? Får håpe det vr ubetenksomt og at hun har fått litt å tenke på selv.

Uansett....klærne du har kjøpt syns jeg var kjempefine!Det er deilig nåe man finner noe man både syns er pent og som man føler seg vel og fin i. For jeg vet jo at det ikke er alltid man gjør det... :-)

Klem og god søndag!

Torunn

Hage foto og natur sa...

Så fine nye klær!
Nå er tiden her for å fornye garderoben.
Jeg liker å pynte meg, og hvet hvilke type klær jeg trives,men setter stor pris på god veiledning av butikkansatte.
Jeg ville ha blitt forundret dersom jeg hadde fått den samme kommentar.
Her er det kundebehandleren som må jobbe med seg selv.
***
Ha en nydelig søndag!
klem

Brit. (lille meg) sa...

Stilig! Du har sansen for flotte klær og sammensetninger.
Du har vært heldig med de nye klærne dine.
Ha en fin søndag!:-)

FO - 2 sa...

Gratulerer med nye og flotte antrekk.
Likte hvert eneste plagg.
Tunikaene uten ermer var veldig fine.

Jeg har møtt deg, og sett hvor fint du kler deg.
Det har jeg tenkt på flere ganger, når jeg har tenkt på deg. Den stilige damen og den gjennomførte elegansen.
Både klær og smykker matchet.
Og sydvesten. Den glemmer jeg aldri...
Jeg var jo med da su kjøpte den. ;)
Du er ei stilig dame, Marie!
Og det komplimentet, det kommer rett fra hjertet!!! :))

Jeg liker også farger. Mye farger. Men så er jeg av den typen som bør skjule en del, som du vet. Derfor kler jeg meg i svart, som oftest.
Da føler jeg meg komfortabel.
Heldigvis finnes det mye fint i store størrelser også. Tunikaer, ledige bukser og lange jakker.

Alle må, som du selv sier kle seg ut fra sine forutsetninger, og det som man føler seg vel i.

Kle deg som du vil, gå ut i verden og by på deg selv. Du har mye å gi! :)

Når det gjelder slike kommentarer, som den du fikk, så kjenner jeg at jeg blir sint. Man skal ikke si noe som sårer andre. Aller minst burde denne damen gjøre det, i den situasjonen.
Jeg liker ikke slike ubetenksomme kommentarer. Det kan såre så uendelig mye mer enn man tror.
Ingen kan se hvor mye det svir.
Sårbarheten holder man som regel for seg selv, så langt det lar seg gjøre.

Noen mennesker er også i stand til å "pirke" på andre for å opphøye seg selv, dessverre.
Det er en stor svakhet det.
Mennesker som påpeker usakligheter som dette, er ofte misunnelige på en måte også... Tro det eller ei. Voksne damer også. Ikke bare tenåringsjenter, nei.
Trist...

Man skal alltid respektere andre. Unasett hvem man møter.

Det å få møte deg, var en stor glede. Og jeg håper vi kan møtes igjen.
Du i farger, og jeg i svart.
En fin kombinasjon, vi to.
For innerst inne er det ikke noen av de ytre fasilitetene som betyr noe...
Du er et godt og reflektert menneske.
GLAD I DEG!!!

FO - 2 sa...

Og du, STIL er en personlig sak! ;))

Anne sa...

Hmmmm, tankene settes i sving av å ha lest dette Marie, men overbevist om at hun sa det med et glimt i øyet!! faktisk kjenner en seg igjen, for på fjordårets store julebord tenkte jeg just likt som deg på en måte, en kjole som ikke stikker seg ut, en som går litt i ett med veggen, en føler det er ubehagelig at folk glor og for ikke å snakke om kommenterer... MEN!!! en skulle våga mer, gitt litt mer blaffen, faktisk så er detnoenganger litt slik at jeg øver meg på å bruke lebestift jeg når jeg går her hjemme, men går itj d sjø... Vel..., vårkoleksjonen er i husser jeg, og mye flottt har du jammen kjøpt også, overbevist om at du blir flott i det meste, MEN!!! det er det ndre som teller heldigvis, og du hadde blitt vakker i en sort søppelsekk også du kjære venn, he he

Utrolig varm trønderklem.

Anne sa...

Og hvorfor skal vi på død og liv gjemme oss slik??? hvorfor skal vi være så opptatt av hva alle andre syns??? hmmm det tenkes så det knakes.

Viola sa...

Enig, sånt kan man til nød si til dem man kjenner godt, impulsivt.. men kommer an på konteksten, stemmelaget og måten å si det på. Hm.. kanskje hun prøvde seg på et "hersketeknikknep"?? Leser litt nå og da i en bok om "slike" knep.. kanskje hun tenkte at i burka ville du slettes ikke gå, så da ville du slå til og kjøpe det..?? Men jeg hadde heller ikke kjøpt det, hihi, for der er jeg litt som kjerringa mot strømmen.. :) Man blir så irritert i etterkant, når man tenker på "hvorfor svarte jeg ikke med det og det..", ikke sant? Huff!

Viola sa...

Ahhh.. glemte helt å si - så mye fint du har kjøpt deg. Var og kjøpte noen klær en dag jeg også. Salg. Ble fornøyd. Jeg likte især den dongeribuksa!! Knall! :)