lørdag 21. november 2009

Bakedag og julemesse.

Eg hadde eitpar feriedagar tilgode som eg har hatt denne veka. Gårsdagen blei brukt til å steike nordlandskaker og bake gjærbakst. Kjekt med litt godt i fysaren når ungdommane kjem heim til jul :)
Horn er fast tradisjon. Litt grovt smakar godt. Eg har laga havrerundstykke og solsikkerundstykke. Eg trur ikkje ei einaste av nordlandskakene blei rund, men det gjer ingenting. Eg vil ha dei mjuke og lause og då må eg klappe dei ut på takka. Sidan eg stort sett berre lagar desse til jul blir det så som så med handlaget. Seint på kvelden laga eg Kvæfjordkake eller "verdens beste" som me seier her. Denne hadde eg med meg på julemesse idag. Det var litt av kvart på messa. Eg kjøpte dørkrans, tova ull-sitteunderlag, og tova ulltøfler. Tøflene er alt tatt i bruk, dei er gode og varme! God helg :)

21 kommentarer:

Refleksjon på livsvegen sa...

Så mykje godt du har laga...
Og flotte ting fann du på Julemessa..

Eg verke i ryggen i dag...
men det går vel over...
Eldstemann lagar pizza...
Så det vert laurdag i huset.

GOD HELG!

Brit. (lille meg) sa...

Å, her var det mye godt,- og fint!
Julemesse er slitsomt, men hyggelig også.
Ha en fin lørdagskveld, og en god søndag! :-)

Turid sa...

Uhmmmm her var det mye godt og mye flott.
Smakte på et rundstykke ...var så sulten...kjempe god!
Synes du har gjordt en god handel på julemessa-nydelig krans!
Tenk så mange julemesser det er rundt omkring i landet i disse førjulstider.....og så masse flott handarbeid!
Ha en flott november lørdagskveld!

Gunilla sa...

jag riktigt kan känna lukten av nybakat bröd.
Vilka fina saker du köpt på mässan varmt och gott

ha en fortsatt fin helg
Gunilla

Hulda sa...

Så mye godt du har bakt. De hornene så veldig gode ut, ja alt gjorde jo det. :)

GundaM sa...

Jeg ligger litt bak med bakinga skjønner jeg ;)
Var entur på julemesse idag jeg og brukte litt penger.

Kos deg videre marie og fortsatt god helg!

Anne-Berit sa...

Du er jo godt i gang med julebaksten allerede,nam,nam,det så godt ut.Vi kaller den kaka Verdens beste her også,men lenger nord sier de Kvæfjordkake.Så nydelig dørkrans du kjøpte på messa,den var virkelig fin.Kan skrive under på at de tøflene er vaeme,for jeg har sånne selv.
God søndag til deg:)

FO - 2 sa...

MMMMM....! :)))
Det såg godt ut!
Du er flink, Marie.
Sier det med Wenche i TV 2. Gjærbakst lukter omsorg.

Fortsatt god lørdagskveld, med tøflene på. :)
Klem.

Petunia sa...

Flittig du!
Og det så himmelsk godt ut!
Jeg så teksten din på FB i går og fikk vann i munnen.
Ta fri i morgen da og nyt dagen:)
Deler du oppskriften på verdens beste???
Har lenge hatt lyst til å prøve meg på den:)

Anonym sa...

Hei.Så mye godt du har laget.Jeg synes det er så godt med horn og runstykker med godt pållegg på til julefrokoster som kjekser..Men litt kjekser må jeg jo ha til jul.Så mye fint du har kjøpt deg på Julemessa.Ønsker deg en riktig fin Søndag.Klem fra Bodil...

Vform sa...

Ojoj, vad mycket du har bakat :o)
Önskar jag också haft tid till bakning någon dag :/

Skön helg till dig! V.

Anne sa...

Sukk og stønn så lyst en fikk på fersk gjerbakst med bruost... ingenting er bedre faktisk. Småkakene kan i grunn bare vær, så lenge en har litt sånn godt på bordet, det er nå litt min mening også da. Så her i huset har vi nok blitt enige om å bake bare en 2-3-4- sorter til jul av småkjekstypen, resten blir gjerbakst som en kan nyte til frokost og lunch.

Tenk du, snart 1. desember, ikke til å tro hvor denne høsten har blitt av. Flydd av sted rett og slett.

Det regner i Trøndelag, varmegrader, men håper det kan letne litt slik at det blir i alle fall en liten tur ut.

En superkjekk søndag ønskes en superkjekk dame. Klem!!

Laila -Karin sa...

Du så mye godt du har bakt.
Ha en riktig fin søndag

Lene sa...

Gad vide hvad nordlandskaber er?

Det ser alt sammen lækkert ud. ha en god søndag :-)

ebba sa...

Ble riktig sulten jeg.Fortsatt god søndag.

Hage foto og natur sa...

Fantastisk bakverk!
Riktig effektiv har du vært.
Minner meg på at jeg skal være tidlig ferdig med julebaksten i år!
Søt krans og flotte tøffler fra julemessa.
I går besøkte jeg julemessen til Husfliden" på Wøyen gård.
Der var det flest eldre damer som solgte sine produkter.
Damene har kunnskap om teknikker innen håndarbeid; jeg håper de unge vil lære seg.
GOD SØNDAG:)

Hilsen Bodil F.T. sa...

Ble så fristet av de grove rundstykkene! Mye fint her,orkideene er så fine!

AnneKa sa...

Ååå så mye godt du har laget, heldig de som kommer hjem til slikt. Og Verdens Beste er bare verdens beste:))

VALKYRIEN sa...

Får nesten dårlig samvittighet! For her blir det ikke bakt så mye. Men så er jeg sammen med en familie som ikke spiser kaker....mens jeg er kakemons! Får bake til meg selv! :)

Birgitta sa...

Vad mycket goda kakverk du gjort. Undrar lite på nordlandskakerna vad det kan vara.
Här hade vi faktiskt solsken i lördags och även idag har solen skinet en stund och vi ska visst få uppehållsväder i morron också. Inte illa.
Önskar dej en mysig tisdagskväll.
Kramelikram Birgitta

em sa...

what a lovely wreath! saw this just as i'm going out to make my own. thanks for the inspiration!