mandag 11. februar 2008

Det store i det små, det vakre i det grå.

Alle steingjerdene som er mura opp er minnesmerke over dei som levde før. Vardar og bautasteinar til minne om dei som med tungt kroppsarbeid skaffa mat på bordet til seg og sine. Her er det åtti-nitti årringar. Grana var juletre på rot i bestestova på Heimdal ei jul for lenge sidan. Ho var pynta med papirkorger, nokre få blanke kuler og levande lys. Ho stod der vakker medan glade barn song "tider skal komme tider skal henrulle, slekt skal følge slekters gang". Stova lukta av granbar, parafin frå lampane og noko så eksotisk som appelsinar. Etter jul blei grana sett i hagen, der har ho stått i turre sommardagar og iskalde vinternetter. Barn har leika i skuggen hennar og fuglar har funne livd og bygd reir mellom greinene. Eit godt rotfeste er det godt å ha om ein vil strekke seg mot stjernene. Frøkapslane til Iris et små kunstverk, dei skin i gyldne fargar i sollyset.
Ein gamal trestubbe dekka med irgrønn mose høyrer med i ein naturhage. Lupin med tru på ein ny vår og sommar. Slipesteinen er også eit minnesmerke over tider som var. Lyden av slipestenen i varme sommarkveldar gav fred i sinnet. Då hadde far tid til å prate med barnet som snudde sveiva, om dagen og livet. Ljåen måtte vere sylskarp og klar slik at ein kunne kome igong med å slå medan morgondoggen vætte graset.
Krokusen lyser opp i februardagen, solvarm og vakker. Snøklokka trossar alt, klokkene er kvite som englevenger. Vernefarge er viktig for dei som har fiendar i livet. Det store i det små, det vakre i det grå. Skodda har letta ein søndag i februar og sola skin på våte steinar og strå.

43 kommentarer:

Randi sa...

Utrolig vakre bilder og ord fra deg i dag også.
Jeg syns jeg kjenner lukten av våt jord og vår.
Klem fra randi

dot sa...

This is a beautiful set of pictures with all kinds of interesting things in them!

A wildlife gardener sa...

I love these exquisite photos, Marie. They are full of texture. We have a stone wall like yours. We have a little bird, called a wren, which goes in and out of the wall searching for insects :)

Mita`s hjørne sa...

Disse bildene du viser, er jo bare så nydelige - flotte bilder og ord...
Disse steingjerdene er jo utrolig vakre...

Ha en koselig uke...

Linda sa...

HeiMarie!Flotte bilder av naturen.Ser ut som våren er kommet litt lenger i din hage.Har ikke fått opp krokusen.Nydelig slipestein,med tidens tann.
Ha en fin uke!Linda :))

Timotei sa...

Nydelig innlegg! Det er en egen ro over bilder og ord.

FO - 2 sa...

Varme ord som treffer meg rett i hjertet Marie. :)
Man er rik når man klarer å se det store i det små! :)
Fortsatt fin kveld til deg.
Klem.

Anne sa...

Så flott et innlegg, virkelig etter min smak, og det steingjerdet har jeg jo etterlyst flere bilder av for lenge siden.
Ser meg faktisk ikke mett på slike bilder jeg og kunne tilbragt mang en stund med kaffekoppen der, undrende over hvordan du hadde det før i verden.

Vakkert som alltid Marie :-)

Karin sa...

Vilka härliga naturbilder du bjuder på idag. Mossa och mossbeklädda stenar och träd är bland det vackraste jag vet. Kul med vårtecken som krokus och snödroppar också. Snart kommer våren på riktigt! :)

Ha en fin vecka! Kram Karin

My little footprints sa...

For noen nydelige bilder og ord! Jeg fikk virkelig vårstemning her inne hos deg! Det passet meg fint det, som en avsluttning på kvelden. I dag har det bare vært helt nydelig her også. Solen har skint, det har virkelig vært vår! Jeg har sittet i solveggen med en kopp kaffe og kjent varmen. Jeg har til og med fått tatt meg en sykkeltur i skogen og kjent på naturen at våren kommer snart! Nydelig!
Klem fra Beth

Hulda sa...

Så fine bilder, jeg syns også at det er så fint med naturstein, med gjerder og hytter som er murt opp av stein. Vi har jo ei steinhytte i skogen. :) Flotte naturbilder, så heldig dere er som har blomster i hagen alt.

Anonym sa...

Beautiful, Beautiful capture! I am speechless. The photos are so beautiful. Great work done!

Alexander
Alex's World! - http://www.kakinan.com/alex

Brit. (lille meg) sa...

Ja, jeg trenger ikke si noe mer. Det er sagt det som skal sies her.
Får lyst til å kommentere slipesteinen, jeg da. Det vekker ikke bare gode minner, for det var TUNGT å dra mange ganger!
Vi hadde en slik, først i min barndomsheim.Vi barna måtte ta vår tørn der når vi vokste til.
Da jeg giftet meg, stod det sannelig en slipestein på gården til mannen min også.Jeg har dratt sveiva noen ganger der også, når det skulle slipes et eller annet.
Men til min store glede kjøpte mannen min elektrisk slipestein etter noen år. Da slapp jeg å dra sveiva. Ha en fin uke!

Anonym sa...

another great collection, very beautiful light

naturglede/Randi Lind sa...

For noen bilder! Dette var bare vakkert! Har snøklokkene sprunget ut? Hos meg er de bare i knopp enda, så det er ikke lenge før. Ønsker deg en fin tirsdag:)

ArneA sa...

Syns ikke dette var påfallende grått. Heller et hav av naturens sjateringer.
Trodde bildet av frøene var flaggermus.
Flott presentasjon

Marie sa...

Kjære Naturglede, eg prøvde å kommentere hos deg, men det er begrensa til teammedlemmene står det. Er det meininga? Viss du har lyst på kommentarer må du gå på innstillingane og opne opp for kommentarer. Bloggen din har fantastiske bilete!

ANNA-LYS sa...

Jag får gåshud av dina vackra bilder!

klem

HildeS/Frøken Fryd sa...

Det ligg ei overrasking til deg på bloggen min:)
Nydelege bilete nok ein gang fra ditt auga:)

elin1976 sa...

Måtte bare innom for å gratulere deg med gevinsten hos HildeS. Jeg skrev det til henne og nå til deg. Så blid og flink til å hilse på til alle slags bloggere finnes ikke maken til.
Hvem andre ble vel mer naturlig enn du min solstråle:O)

-flotte bilder som vanlig.

hjemme bra sa...

Så flott å kikke i bloggen din. Igjen var her fullt av flotte bilder! Du er flink til å finne motiv!
Ha ei god uke videre.

Hilsen Bodil F.T. sa...

Dette var en flott og kunstnerisk billedserie!!

Mia sa...

Nydelige bilder, igjen! Jeg er virkeli betatt av slike stengjerder fra "gamle dager". Og så slipestenen da.... vi har også en gammel slipesten, som min kjære har fått tak i og har fått laget nytt "understell" til. Slipestenen blir bruk om sommeren til, ja nettopp, til å slipe kniver og økser og ljåer.

Merete sa...

utruleg flotte bilder du viser..du er blitt ein reser med kameraet ;o)

Rune Eide sa...

Jeg liker de vinklingene og den belysningen du bruker - gir noen praktfulle bilder!

eba sa...

Du tek berre så utruleg flotte bilete! :)

Kostas sa...

Very beautiful team from amazing photographs.
I liked a lot macro.

Lene sa...

Kjære Marie. Dette var så utrolig vakkert, og med en stemning som bare du kan skape med dine bilder og ord. Og så fantastiskt fint linjene fra "Deilig er jorden" passet inn... Tider skal komme, tider skal henrulle... Mye av materialet ditt her inne skulle vært samlet mellom permer, Marie.

Her inne senkes skuldrene - deeeeilig :)

Ha en finfin dag :)

Naturegirl sa...

Wonderful photos! Does this mean that you are experiencing Spring in Norway! Here in my world Canada we are under winter storms and mountains of snow!!

hpy sa...

En sa fin slipsten. En sadan hade vi ocksa pa sommarstugan hos mina foraldrar.

Garden Angel sa...

Hei Marie!
Først må jeg bare få takke deg for veldig koselig hilsen på bloggen min:) Så koselig at du la merke til de små forandringene og at du trives med å besøke meg:)
Jeg blir jo såå glad når noen legger igjen sånne koselige kommentarer:)))Tusen takk!

Så må jeg få takke for turen i naturhagen din!
Føltes som å være med på et eventyr!
Det er så koselig med sånne gamle "minnesmerker" og historier.
Jeg er så interresert i å høre historier og tradisjoner fra gammelt av...synes det er spennende
å høre folk forteller.

Elsker bl.a. å lese romaner fra nybyggertiden...Det var nok en tøff tid. Men jeg ser også på det som en romantisk måte å leve på.
Man bygger og lager det meste man trenger selv. Og trår gjerne til, og hjelper hverandre.
Man satte nok mye mer pris på de ressursene man hadde, og hjelpen man fikk da.

Flotte bilder du viser og fint dikt under her også!

Ha en kjempefin uke!
God klem fra meg:)

GAWO sa...

Jeg har i likhet med flere her en forkjærlighet for stein og tre så dette er bilder og tema jeg liker godt. Du viser det så fint.
(... men jeg har litt fobi når det kommer til småkryp)

:-) Jeg har ikke gått Stoltzen på
"100" år så da har jeg ikke møtt din datter der. Men kanskje et annet sted?? Hvem vet.

K M F sa...

nice photographs
have a nice day

Anne-Berit sa...

Så utrolig flott innlegg fra deg Marie,både i ord og bilder,vakkert:o)

Anonym sa...

Et fantastisk samspill mellom ord og bilder, det kunne ikke ha vært på en annen måte- nydelig!

Berit T sa...

Det er så flotte ting du viser. Den slipesteinen kunne sikkert fortalt mye om den kunne snakke.
Her har nok mange slitt og svettet, for det blir ganske tungt etterhvert, det husker jeg da.
Å så herlig å se krokusen ,har faktisk ikke sett noen her enda i hagene.
Det har vært en flott dag i ettermiddag. Du var vel ute å fikk noen blinkskudd da tenker jeg.
Ha en fin kveld Marie.

Anne sa...

Nei nei nei..., mente jo ikke deg da vet du (di "tollsjor", som vi si i trøndelag) Skjønner hjo at du ikke nærmer deg 100 år, ingen mose å se på bildet her i alle fall...

Og så må du sende meg mail adresen din skogveien@hotmail.com for vi må planlegge tur vet du... en gang... i fremtiden... så jeg får undersøkt nærmere om der finnes mose :-)

Inger sa...

Fantastisk flotte bilder!

FO - 2 sa...

Kikker innom deg i kveld og sier god natt. :)
Klem.

kate sa...

Those are such wonderful signs of spring ... it's marvellous to see snowdrops and crocus pushing up and blooming!

Have you heard of www.blotanical.com? I think you should register your blog there, if you haven't already. I couldn't find it listed, so wanted to let you know about this directory.

Dans på roser... sa...

Åhhh! Skjønne bilder du byr på i dag. Blir helt ør når jeg ser at dere har vår på vestlandet, i alle fall i blomsterbedene. mmmmm... jeg elsker vårløkene.

pts sa...

nice photographs.

Anne Marie sa...

For noen nydelige bilder. De gir skikkelig vårfølelse!