onsdag 7. november 2007

Kontrastar. / Contrasts.

Veret har dei siste dagane vore svært så skiftande, frå fredeleg søndagsidyll til kuling og frådande sjø. Bilete av himmel og skyer følgjer på fredag. / The weather has been changing a lot lately, from calm and peaceful Sunday idyll to strong breeze and foaming sea. Søndag rusla eg ein liten tur langs Heimdalstranda. Sola varma skjølv om lufta var skarp. / The weather was beautiful on Sunday, I walked on the "Heimdal beach".
Tauverk som er slite av tida si tann er vakkert i mine augo.
Sola skin i sjøen under båten. Eg såg masse småfisk, men dei viser ikkje på biletet. Utsyn mot Boknasundbru. Hummarteinene til ein nabo er lagt på land.
Til og med ei svimanet kan vere vakker. Bileta under er tatt seinare i veka, då var veret eit ganske anna! Det har sin sjarm det også! Eigentleg set eg stor pris på variasjonane. Herleg å kjenne at vinden tar skikkeleg tak. / Another day, the weather has changed.
Her er eg på Gullhaug. Arkeologane trur at ein viking ligg gravlagd her! Kva som enn ligg skjult her er dette det finaste utsynspunktet på Heimdal. Då eg var lita gjekk me ofte hit på fine sommarkveldar, av og til hadde me også niste med. / Here I am on "Gold hill". The archeologists belive that a viking is buried here. There is a fine view to all directions from this point. Denne kvilesteinen har stått her i generasjonar. Mange har hatt ei lita kvilestund her i ein hektisk kvardag, her har dei tenkt store tankar om livet eller berre slappa av. Då barna våre var små var dette ofte målet for ein "nistetur". / This rest stone has been here in generations. Many people have had a breather here. Nokre haustbilete frå Heimdal. Eg har mange bilete på lager. Eg prøver å gruppere dei litt. Eg er blitt så hekta på fotografering og redigering av bilete. Og ikkje mindre på blogging! Det er kjempekjekt. Eg kunne brukt heile dagen på dette, men det er ein del andre gjeremål på ein gard som må prioriteras. / Some fall photos from Heimdal ( Home valley).

21 kommentarer:

Anne sa...

Så vakre bilder Marie. Ser nesten ikke kaldt ikke kaldt ut engang. Nesten sommerstenming med de bildene fra fjæra....., og jeg som bare elsker turer i fjæra der en kan se og oppdage spennende ting.
Plukke steiner og annet rart :-)

Og nei, blogginga må nok ikke ta all overhånd sier nå denne damen som sender komentarer fra jobb i dag :-) huff og min..., tar mye tid JA..., men er blir nå så nyskjærrig på hva dere finner på også vet du.

A wildlife gardener sa...

Fabulous photos of a wonderful seascape, Marie. They remind me of my parents' homeland...the Orkney Islands.

Anonym sa...

Thank you for another series of pretty photos!

Berit T sa...

ÅÅÅ så fint Marie. Så spennende med den gravhaugen da. Tenker ungene har hatt mye spennende leker der rundtom.
De båtbildene var helt meg. Kan jeg ta kopi av de? Det er så kjekt med nye malemotiver og du har mangen av de.
Den blogggingen er nesten blitt en mani...
Det er så mye kjekt å se og lese hos de forskjellige.

Marie sa...

Takk til Anemone.
A wildlife gardener,
Virpi- Thank you both for your comments.
Berit- Du må gjerne kopiere bileta mine. Eg har fleire av båten på pc-en. Du får ta deg ein dag på Bokn så kan du velga og vraka mellom dei eg har.

minerva.jor sa...

Vakre bilder fra ditt hjemsted!
I dag tok jeg for meg mitt store Norgeskart, for å finn ut hvor Bokn kommune ligger, tittet også i Bokn bygdeblad for å bli litt bedere kjent.
Min niese gikk på Karmøy folkehøyskole. Jeg vokste opp på et lite sted der alle kjente hverandre.
Her jeg bor nå kan jeg gå i alle retninger for å velge kjøpesenter o.l.
Men jeg har mine faste butikker jeg stort sett handler i.
Ha en fin onsdag:)
klem.

HildeS/Frøken Fryd sa...

Å så nydelege bilder Marie. du er ein flink fotograf med auge for detaljar.
Kvilesteinen var spanande, og særleg at det skulle vere ein viking gravlagd der ute:o) Lokalhistorie er spanande.
Veret om dagane er så skiftande og eg er spent på denne stormen som er meld til helga.Eg må prøve å komme meg ut med fotoapparatet då.
Du må ha ei fin resten av denne veka:o)

Hilsen Bodil F.T. sa...

Flott natur dere nede i Rogaland!! Jeg likte veldig godt den kvilesteinen!! Kaffe og nistepakke smaker nok ekstra godt der sikkert:)

Anne sa...

Å Marie er så enig med deg!! Hva i all verden skal man med et glansbilde ev en mann hvis han er helt ubrukelig ? Jålete, selvdiggende og ikke til å kommunisere med i det hele tatt ?
Fryser nesten på ryggen gher jeg sitter. Tror nok ikke du hadde blitt hjulpen med fjøset om du hadde hatt 2 av George Clooney nei :-)
Gresset er nok ikke så mye grønnere på den andre siden av gjerde eller riksgrensen.
En får være glad i den en har sa jeg også i går, selv om magen begynner å komme, og håret blir mer og mer grått.

Litt rolig på jobben i dag da, derfor den kommentaren til deg. Ingen pasienter fikk svi i alle fall.

Ha en fin kveld.

elin1976 sa...

Fantastiske bilder. Ja det er virkelig noen store kontraster vi har. Her har det snødd, regna og sola har tittet frem i dag. Skal bli storm i morgen. Spennende. Jippi. Mannen reiser til Oslo så vi blir alene hjemme. Jeg kommer til å ligge våken hele natten å høre på vinden jeg for jeg er ikke noe særlig mørkredd. ha ha.
Ønseker deg en fin kveld. Klem fra Elin:O)

GundaM sa...

For et nydelig sted du må bo på Marie!

Fallt fullstendig for den "rastesteinen", der kunne en ha ligget på ryggen med nesa mot sky og filosofert... Nydelig.

Mita`s hjørne sa...

Hærlige bilder...
Det er jammen godt vi har skiftinger i været - men noen ganger går det litt vel fort, og det blir veldig mye vær... her har det snødd og regna om hverandre i dag...

Ha en koselig kveld..

Lene sa...

Fantastisk flotte bilder du tar, Marie - skulle vært lønnet for den turistreklamen for hjemstedet ditt. Drømmer meg bort til hvilestedet og tar en pause fra byliv, mas og jag.Puster inn den friske lufta, og blir en stund...

Lene

FO - 2 sa...

En nydelig bildeserie Marie! :)
Bildene av snekka er flotte!
Fine komposisjoner, knipset og satt sammen av en dyktig fotograf! :)
Føler meg hjemme i bildene dine. Mye likt landskapet her.
Her har sjøen skummet godt i dag.
God natt til deg.
Klem.

kate sa...

Your photographs are breath-taking ones. I wish I could see your area in person. It must be wonderful to live where you do! I also wish I knew how to read in Norwegian!

Anonym sa...

Vilka otroligt vackra bilder du visar idag! :) Tack för alla gulliga kommentarer hos mig. Jag hoppas att du får en fortsatt trevlig vecka. På återseende nästa vecka!
Kram Karin

Garden Angel sa...

Ååå så fine båtbilder!!!
Kjempefine!
Du er jammen en flink fotograf:)
Navnet på brua minnet meg på "boknafesk"..har du smakt det? Det er nydelig! Pleier å få servert det hver gang vi er hos svigerforeldrene mine i nord.

ChatrinesLiving sa...

Så fine bilder! Det er så spennende med dette landet vårt, den ene dagen ser helt anna ut enn den andre. Der er flott!
Ønsker deg en flott dag!
Klem:)

Besta sa...

Dei bilda dine er berre flotte. Mannen min likar også så godt å sjå dei. Sidan han er oppvaksen i havgapet ytst i Sognefjorden, ikkje langt frå Utvær fyr, har han god greie på både fisk og båtar .Han har ein liten lett båt på fjorden her, så han held oss med kokfisk og vel så det.EG er mest interessert i kva kamera du har. Er ikkje fornøgd med mitt og går med tankar om å kjøpe nytt.

GAWO sa...

Mange fine bilder. De av båtene likte jeg ekstra godt. Og kvildesteinen din var veldig spennende.
Det er lurt å rydde litt opp i bildene dersom en tar mange. Jeg bruker å overføre mine til PC`n omtrent med det samme. Og da legger jeg de i forskjellige mapper alt etter hvor jeg mener de hører hjemme. Da finner jeg de lett igjen når det er noe jeg trenger. Sorterer på år og på feks steder, familie, blomster osv. Sikkert mange måter å gjøre dette på.

Nå sitter du vel hjemme og venter på stormen. Det er stille her enda :-)

Brit. (lille meg) sa...

Å så mange nydelige bilder !
Jeg er av og til innom bloggen din.
Takk for at du deler dette med oss andre !