søndag 25. november 2007

Ein dråpe i havet.

Eg har nokre hjartebarn i tillegg til mine eigne. Eg har (mellom anna) i nokre år gitt eit lite bidrag til Røde kors. Det er ei fadderordning der Røde kors driv eit suppekjøkken for barn som har det vanskeleg i Russland. For eit par dagar sidan kom det eit lite brev i posten med bilete frå arbeidet og eit oversett brev frå ei lita jente. Sjølv om eg ikkje støttar eit spesifikt barn fekk eg eit ansikt og eit lite smil som gjekk rett til hjarta. Det blei stort for meg å få vere med på dette. Eg hengte bileta opp på oppslagstavla mi. Tavla er ikkje til pynt, men her "klistrar" eg små ting som gjer livet mitt rikare. Små dråpar med "balsam" i kvardagen. (klikk på biletet om du har lyst å lese dikta på tavla)

En dråpe i havet

lite og ubetydelig

men bare en dråpe

kan tenne håpet

midt oppi nød og apati

en dråpe i havet

det er som å plant et lite frø

bare en dråpe

gjør hele forskjellen

på liv og på død

Hans Inge Fagervik

11 kommentarer:

minerva.jor sa...

Vi ser at det nytter å hjelpe, de store hjelpeorganisasjoner trenger vårt bidrag: De siste årene har jeg støttet Kirkens bymisjon og Dyrebeskyttelsen økonomisk.
Fint at du kommer med dette innlegget i dag Marie.
Vi trenger alle å minnes på at derute er det barn som fryser og er sultne hele året.
Klem.

JULIEK sa...

Så koselig å få et slikt brev da : )

Kerri Farley sa...

Ah Marie, another beautiful shot....Is that frozen or is it just a water drop?

FO - 2 sa...

Èn dråpe kan være nok.
Det er ditt bidrag og alle monner drar. :)
Koselig med en bekreftelse på at man virkelig hjelper.

Fin søndag til deg Marie! :)

Anne sa...

Vakkert et innlegg som vanlig her. Til ettertanke.
Her hjemme har vi en faddergutt i Camerun gjenom Plan. Jeg har "tapetsert" ene veggen på vaskerommet med hans tegninger. Og når jeg står der og pusler med klær, vandrer mine tanker til Afrika. Koselig med disse breva og tegningene derfra, det skal være sikkert og visst. Vi begynnt med denne fadderordningen da vår sønn var liten, for å prøve å få han til å forstå at ikke alle barn i denne verden er like heldige. ikke alle er født i solskinn desverre. men om vi har lyktes med tanken tviler jeg faktisk litt på. Sønnen har mistet litt interessen for disse breva, og ser faktisk ikke ut som det volder han så mange bekymringer desverre. Men litt alderen der også da, kanskje går det mer inn i hans hode enn hva vi tror.

:-) ja, du ser sønnen kan smiske sin mor !!! Vel... vi prøver nå så godt vi kan da og begrense dette spillingen på pc`n. Det må da kunne være andre ting å ta seg til. Har et intrykk av at de slitter slik ved skjermen alle sammen nå for tiden (vi inkludert kankje...) Men ungdommen !! De kan vel gå på besøk til hverandre og ikke bare snakke sammen over nettet. Skjønner ingenting jeg, i min ungdom ville vi ikke INN, nå vil de ikke UT !!!!!

Fin fin søndag ønskes deg.

ChatrinesLiving sa...

Så fint innlegg!
Flott å kunne hjelpe til litt. Om man tenker at det er aldri så lite, så betyr det kansje alt for de som mottar hjelpen!
Ønsker deg en fin søndag Marie!
Klem fra meg:)

hjemme bra sa...

hei. Koselig at du basøkte bloggen min.
Ser du liker å ta bilder. Mange flotte bilder her inne.
Og flott med alle de "dråpene" til andre som trenger det. Vi har en barne CD med ein sang der en av strofene er slik; Ingen kan hjelpa alle, men alle kan hjelpa ein!

Det lille vi gjør, har stor betydning for den ene!

Berit T sa...

Det er helt sikker at mange trenger hjelp fra oss, egentlig skulle vi gjort mye mer....

MODERN COUNTRY sa...

Å, så flott gjordt av deg Marie! Vi burde alle egentlig blitt flinkere til å tenke på de som har det mindre bra enn oss selv. Lett å glemme i en travel hverdag. Av og til dukker det opp dokumentarer på tv om barn i romania, bulgaria eller russiske land. Jeg blir helt sjokkert noen ganger over hvilke forhold de lever under! Fantastisk at menensker som deg setter igang med slike aksjoner.
Det gjør nok mer inntrykk å få bilder med et ansikt, det gjør avstanden mellom menneskene mindre.

Ha en fin uke som kommer!

Mita`s hjørne sa...

Det er jo utrolig koselig å få slikke tilbakemeldinger på det en gjør...
Vi har i mange år vært Plan-faddere, til en gutt i Tailand og ei jente på Filipinene, å få brev fra de er jo som rene julaften her...

Ha en koselig kveld

GundaM sa...

Ja den dråpen er dyrebar !
Selv er jeg engasjert med disse dyrene da.
Og på jobben her endag fikk jeg en av gutta til å holde av noen ullpledd til meg slik at kattene hos dyrebeskyttelsen og fod kunne få de til vinteren.
-Men hva med alle ungan som frys da...var kommentaren.Vi snakka om det og sa at en kan ikke hjelpe alle og at noen hjelper her noen andre der...Skulle jo ha bidratt litt overalt men et sted går grensen;)

Fint innlegg igjen og nydelig bilde av den dråpen...