onsdag 25. mars 2009

A sunny spring day. / Sol og vår.

Strålande sol over Bokn i dag! ”Tete-à-tete” held no på å springe ut. Eg har ein god del av desse vakre små påskeliljene. Eg var så heldig å få eit heilt brett gratis på eit hagesenter for eit par år sidan. Påsken var over og det var masse til overs, det var berre å forsyne seg. Eg har ein hekk av skogskjegg der har eg planta påskeliljer mellom skogskjeggplantene. Skogskjeggen visnar heilt ned kvar haust så påskeliljene viser godt igjen om våren.
I det vesle bedet rundt granstubben har eg både vintergrønt, vårlyng, sedum, takløk, blått bjørnegras og stauder. Eg har også planta krokus i plenen rundt rota.
No håpar eg berre på eit mildare drag i lufta sånn at det blir kjekt å jobbe i hagen på ettermiddag og kveldstid etter at eg er ferdig på jobb.

17 kommentarer:

Orlaug sa...

Å, herlighed kor fint og vårleg hjå deg !
Her er det mest snøkave i kveld....men du so kjekt å sjå korleis det skal bli...om ei stund.
Tusen takk for titten!

Anne sa...

DU har jammen vår du Marie.
Her ligger det meste under snø ennå desverre, mangfoldige cm i hagen. Men fine dager har vi da, sol og blå himmel, og medaljens bakside er kulde om natta. var faktisk hele 9 minusgrader her i dag tidlig, br...

VALKYRIEN sa...

Å - så nydelig! Ikke bare at det ser da svært vårlig ut (her ligger snøen ennå overalt - bortsett fra ved husveggen der krokusene har dukket opp), men så morsomt og fint det ser ut med blomster og stauder rundt en stubbe! Kjempekoselig!

♥ Gamleheksa ♥ sa...

Ja, dette var skikkelig vår. Det er fortsatt forskjell på folk, for her er det meldt 10 cm nysnø :(

da er det bra å kikke på andre sine blogger, så en ikke mister motet.

M.E.V. foto sa...

Vakkert og vårlig hos deg:) Det er det her også...

Kathrine sa...

Flott stubbe du har tatt vare på med blomster rundt. Har faktisk funnet gamle furustubber jeg i hagen her, etter at de ble saget ned av en eier for lenge siden. To stubber er tatt vare på, de andre har jeg laget bed rundt og over. Det var faktisk en liten plantet furuskog her, og bjørker langs tomta. Rart å tenke på. Mye sopp blir av det etterpå, men det går greit. To furuer er store fine trær også:)

Strålende sol her og over Trondheim:) Katten foretrekker og ligge ute i hagestolen på pute han.
Bare to krokuser har kommet fram. Nå gleder jeg meg til etter påske. Vi drar på hytta til snøen, men etterpå: Da er det vår!!Om jeg så skal smelte snøen bort med håndamakt ,)

Ha en fin fin onsdag! Klem:))

Malys krok sa...

Ser det virkelig slik ut i hagen din nå? Uansett... fint og vårlig var det , om det er nå eller tidligere. Kom i vårstemning av de flotte bildene.
Ha en god morgendag! Hilsen Margit.

FO - 2 sa...

Flott bilder og vårstemning hos deg Marie.
Det siste bildet med stubben og gjerdet bak er virkelig stemningsfullt. :)
En fryd å se på.
Jeg plukket inn noen små påskeliljer i dag. Liker å plukke inn små buketter, når jeg kan.
Må vente til påske før jeg plukker inn neste bukett, for jeg har nok ikke så mange som deg.
Det må være ett vakkert skue.
Og ja, du kan glede deg stort til Irisene begynner å blomstre. De er nydelige! :)

Hilsen Bodil F.T. sa...

Du bor nok lenger sør enn meg, det vises på hagen din. Men nå står påskeliljene i knopp her også, og mannen min har tatt inn av dem, og de er kommet ut! Jo da, nå er våren her!!

Brit. (lille meg) sa...

Utrolig! Tenk at påskeliljene allerede blomstrer hos deg!
Her er det mange kuldegrader om natta. Om dagen kryper gradestokken over null, men det er neimen ikke mye.
Vi må nok bare belage oss på vinter en stund til.
Men sola skinner, og været er nydelig.
Ha en god torsdag!

Anne-Berit sa...

Dere har jo fått vår dere,så heldige dere er.Her er det høye snøskavler ennå,selv om det har minket godt på flatmarka.Men det er kaldt om natta,og selv om vi har flott vær for tia med masse sol,så går tiningen sakte.Men det er no sånn det er her nord.Smart å plante mellom røttene på stubben som du har gjort.Vi har fjærnet noen store bjørker vi hadde på tomta her,og stubbene står,pleier å pynte dem med store potter med stemor i.Men i år skal jeg prøve å plante blomster rundt sånn som du har gjort i tillegg.
Ha en fin torsdag:o)

Sonja sa...

Så fint du har gjort det rundt granstubben.Hos meg er det mange stubber.Vi har tatt ned 11 trær,men jeg har aldri tenkt på at man kan gjøre det fint i stedet for å irritere seg.
Takk for tipset.

Gunilla sa...

Hej Mari

Vad långt våren har kommit hos dig här har det stannat upp för i natt hade vi - 17 så idag blir det kallt.
Vi har haft ett par fina dagar med sol och värme så våren kanske kommer. Snö har vi mycket av ännu.

Fint med blommor runt stubben. Den plantan med knoppar vad är det?

Ha en fin dag i din trädgård.

Gunilla

elle-melle sa...

Mine 'Tete à tete' holder og på å springe ut.
Jeg pleier å kjøpe en potte hver vår for innenytelse, etterpå blir de satt i jorda, så det blir noen stykker etter hvert. Men det er til å leve med - faktisk veldig godt til og med!

Nydelige vårbilder, sol og blå himmel, akkurat slik vi lengter etter.

naturglede/Randi Lind sa...

Så vakkert du gjør det omkring deg. Jeg venter på at snøen skal forsvinne her også, men det tar visst tid i år. En setter umåtelig pris på vårsola da den varmer litt. Ha en flott dag mot mer sol og vår:)

Kerri sa...

Beautiful spring photos, Marie!
Happy spring! :)

Monica the Garden Faerie sa...

Danke! it makes sense that dal is valley--like dale! Ich spreche uebrigens deutsch and can figure out a little bit of Norwegian. I have a friend in Finland, and forget it--Finnish is impossible! ;-) I've looked at your other photos, you have beautiful plants and a good eye for photos!