lørdag 28. mars 2009

"Spring cleaning" in the garden. / Våropprydding.

I dag har eg hatt første skikkelege arbeidsdag i hagen dette året. Eg hadde ei lita økt då eg planta vårkjærminne for ei veke sidan, men då var det så kaldt at det blei ikkje lange stunda ute. I dag derimot har det vore blikkstille og eit florlett skydekke så med godt med klede var det herleg å vere ute. Eg har luka og reinska opp i fleire av beda.
Ikkje så veldig frodig her, men så er me jo framleis i mars månad også da. Kjekt med litt vintergrønt på denne tida. Einer i ulike former og fargar på dei neste to bilda. Her har eg lagt markduk med bark oppå for at det skal vere lettare å halde. Dvergtrådsypress og blåeiner. Dei nye skota på løytnantshjarte er vel verdt å ta nærare i augesyn. Eg har også kvite løytantshjarte, her er skota lysegrønne. Euphorbia 'Red Wings'  står med knoppar heile vinteren og det er ei stund sidan han opna dei første blomane. P.japonica 'sarabande' er også vintergrøn, bladverket minner mykje om rhododendron. Dei nye skota til ulike typar sedum liknar små plastroser. Det ser ut som om rhododendronbuskane kjem til å bløme rikt i år, dei har masse knoppar. Hortensia  som eg fekk til fødselsdagen i fjor ser ut til å ha klart vinteren godt, det blir spanande å sjå om det kjem blomar i år.                                                                                                                       Denne Campanula sorten har overvintra i sykkelkorga. ”Tete-à-tete” Her har eg ikkje fått fjerna dei fjorgamle stilkene til skogskjegg ennå. Eg har planta små påskeliljer mellom skogskjeggplantene. Krokusen er no på hell. Kastanjer som ligg på bakken leitar etter rotfeste. Lukt av jord, viper som dansar på himmelen, tjeld som ropar sitt trillande rop og Balder som stryk seg malande rundt beina mine, det er ikkje mykje som kan måle seg med det!
No håpar eg berre på fleire fine dagar slik at eg kan kose meg ute. 

36 kommentarer:

Hulda sa...

Så heldig dere er som har så fin blomstring allerede. Her ser det ikke slik ut før ut i mai. Du har en fin hage!

Northern Shade sa...

It's very cheery to have the crocus and daffodil bulbs blooming in the garden. The Campanula provide some nice early spring green leaves, before the blue flowers of summer. Your conifers look great in front of the rock outcroppings. You have such a good variety of conifer foliage.

Bren Haas sa...

Euphorbia 'Red Wings' - is my favorite! Happy Spring from the U.S.A.

Kerri sa...

Your rock wall is magnificent, Marie,and your garden is beautiful!
You have some wonderful blooms already. Isn't it exciting to see color again?
Happy Spring!

garden girl sa...

Hooray for spring! Your garden looks beautiful Marie!

Gunilla sa...

Vilka fina bilder på kommande blommning.
Vilken skillnad det är hos dig. Här har inte snön farit ännu och det dröjer nog ett tag till.
Euphorbia "Red Wings" den skall jag titta efter på plantskolorna när dom öppnat i Maj.Din rododentron har du något namn på den?
Ha en fin dag i din trädgård idag.

Gunilla

Anne sa...

Vet du Marie?? her SNØR det :-(((
Vi som hadde planlagt den flotte søndagsturen i dag...

Torunn sa...

Her var det jo bare helt strøkent!
Deilig å få tatt denne rufsen på våren. Gleder meg til vi kan sette igang også!

God søndag

Klem Torunn

M.E.V. foto sa...

Herlig er det! Her kom det snø igjen i går, men i dag skin sola, så eg reknar med at den forsvinn fort igjen... Ha en fin søndag:)

♥ Carpe Diem ♥ sa...

Koselige bilder fra hagen det er en sjarm selv om ikke det er kommet i blomst enda.Men ikke lenge før alt står i flor og man kan nyte dette.
God søndag og kos deg.

lavendel mio sa...

Herlighet kor koselig det var her da:)Godt å komme inn i din hage i dag.Zoooomer inn hager over alt jeg i disse tider:)
Hadde store planer om å gå ut i går og ta et skippertak i hagen...men i det jeg skulle snu meg rundt å gå ut...tror du ikke det snødde STORE snøfiller,jeg snudde på hælene og tenkte at dette gidder jeg ikke:((
Men i dag skinner solen fra skyfri himmel,så jeg får håpe det blir bart igjen:)

Syns du har slik en fin hage,elsker slik berg og steingarder,ser frem til det begynner å blomstrer sikkelig hos deg:)
Ønsker deg en nydelig søndag,klem:)

Brit. (lille meg) sa...

Jeg er så imponert! Og bitte litt misunnelig også!......
Tenk at det er våronn i hagen hos deg! Her har det snødd i dag, og vi har ikke mulighet for noe vårarbeid ennå...Jeg har ikke sett en eneste vårblomst enda, men de kommer i år også.........
Ha en strålende søndag!!

sammen på veien sa...

Kan se for meg hvordan det her vil blomstre til sommeren. Deilig hage å kose seg i. Vi får håpe på godvær!!!

God klem

Malys krok sa...

Ser ut som du har en kjempefin hage, gleder meg til å se når det kommer for fullt der. Her er det enda en sund å vente... Flotte bilder.
Hilsen Margit.

GundaM sa...

å langt det er kommet hos deg Marie!!!

Og det første bildet ditt her var bare magisk!!!

Har fått emg en julerose av en venninne men tviler jeg får planta den ute før i juni...Burde heller sendt den til deg, her ligger snøen i metervis enda... Vel, man er frisk da skal en ikke klage.Basta!

Kos deg videre Marie;) Klem

Anonym sa...

Hei Marie! Jeg tenkte på deg og den fine hagen din 18.mars, for da dro vi med hurtigbåten fra Stavanger til Sand. Min kjære mann holdt foredrag om stauder i Sand den kvelden- ett av fire i Rogaland i denne omgang. Det var en flott båttur med 10 stopp. Da vi var mellom Judaberg og Halsnøy tror jeg ikke vi kunne være så langt fra der du bor- eller tar jeg feil? Klem fra Toril A i Harstad. (magnar@aspaker.no)

elle-melle sa...

For en herlig økt du har hatt i hagen.
Det er en fantastisk god følelse å rusle rundt og titte på "gamle kjente" og ønske de velkommen tilbake.
For ikke å snakke om at en kan begynne å gjøre noe igjen, det er en god vitamininnsprøytning etter en lang og mørk vinter.
Mange flotte bilder fra hegen din:)

Min Verden sa...

Hvis man ikke har behov for å reise så er vel det greit :) Vel, dessuten bor du jo så nydelig så det er kanskje en skam å reise fra det. JEg er veldig misunnelig på deg som allered nå kan begynne med hagearbeid. Vi hadde en miniøkt i går med noen trær som skulle bort, men dett var dett. 50-60 cm snø, puhhh! Nydelig steingjerde og så deilig med alle knopper. Ååå, som jeg gleder meg til å begynne her. Har kost meg litt i planterommet da - det er da ennå noe. Ha en fin uke. H.

Katarina sa...

Så fint du har gjort det i trädgården, Marie!
Katarina

Jan sa...

Hi Marie, I didn't even translate your post...I just looked at the photos and am in awe of the beauty. Your stone and walls and entire garden...your whole area is amazing. It's gorgeous. How fortunate you are to have it all...and what you have growing is lovely! And this is only the 'spring' stuff...with what will come in summer I know I'll have a lot of beauty to look forward to. Thanks for your 'spring cleaning'...I enjoyed seeing all of it!

Piondröm sa...

Oj så långt våren har kommit hos dig. Det är en underbar tid vi har framför oss.
Ha en bra vecka
Carina

Anonym sa...

Hei igjen! Takk for kommentar i gjesteboka! Ja, så tok jeg feil.Bokn hvor du bor, kjørte vi like forbi med kystbussen 16. mars på tur fra "Lappesola" til Stavanger. Vi skal med egen bil til Forumtreff i Egersund i månedsskiftet august/september. http://www.hagepraten.no/viewtopic.php?f=2&t=23046&p=115077&hilit=forumtreff#p115077 Da hadde det vært moro å kikka innom hagen din hvis det skulle passe. Vi skal jo til Haugesund også. Hilsen Toril.

fru Dings sa...

kjekt med hagevandring hos deg :) her blir eg inspirert!! :) ha ei flott veke!

Monica the Garden Faerie sa...

I don't speak Norwegian but I recognize many of your lovely blooms. What does Heimdal mean, by the way? Thanks! (Is Heim home?)

eie sa...

Her var det masse fine bilder.Tenk at dere har nesten sommer.((Herlig))Det er litt tidlig her hos oss,men krokusen er begynt å komme.Takk for kommentarer inne hos meg.Beklager så mye at jeg ikke har svart.Jeg k.ommer ikke inn på bloggen min.Skal se på det i morgen,man mister liksom gnisten når det blir slik.Vil ønske deg en fin uke.Hilsen og klem fra Evelyn.

ASSA sa...

Så herlig å se i en hage som er kommet så "godt igang" her ligger snøen enda og det er bare litt snøklokker og klosterklokker og julerosen som kikker opp i solkroken her ;) Men snart, men sanert - kan nesten ikke vente på skikkelig vår.

GÅRDSLIVBLOGG sa...

Så herlig å se ordentlig bar mark, dine bilder gir meg atter en gang lyst til å besøke Jæren

@__EY__ sa...

Hei,

det ser ut til å være
mer vår på Bokn enn her : )

Nå ser jeg du bor nær
kirken, også, er det
ikke flott med når det
"ringes inn til preik",
da er det søndag !

Ha det bra.

CP Su sa...

Soooooooooooooo....beautiful!

All these exotic flowers are really eye-opener for me :)

Randi sa...

Så herlig dette så ut. Her har vi ett stykke igjen, men snøen er iallefall borte...og all som er synlig nå er greiner og løv og annet som har ligget under snøen. Må vel frem med raken når solen kommer frem. Alltid like spennende å se hva som har klart å overvintre.:-)

Ha en flott uke
Klem

ebba sa...

Våren har jo kommet langt hos deg.Her i Drøbak er det masse,masse sne.Du tar vanvittig mange fine bilder.

FO - 2 sa...

Veldig fine vårtegn Marie.
Jeg liker så godt den stubben din der, med planter rundt.
Den er utrolig flott.
Nydelige bilder og små spirer.
Koselig å kikke innom deg, som alltid. :)
God vårklem til deg fra meg, min venn, med ønsker om ei fortsatt fin uke.

sammen på veien sa...

Ønsker deg en god mandagskveld og en fin uke:)

God klem fra meg

Garden Angel sa...

Åååå heldige du!
Hagen min er full av snø!
Ikke engang krokusen har funnet veien frem...
Kos deg masse videre i hagen!
Gleder meg til det blir min tur;)
Ha en fin uke Marie!

naturglede/Randi Lind sa...

Så trivelig å følge deg i din natur. Skikkelig vår hos deg. Her begynner det å minke på snøen, så skudd og knopper titter opp her og der. Herlig med fuglesang og vårblomster. Jeg har enda ikke plukket hestehov, men jeg har så vidt sett et par stykker fra bilvinduet. Men nå går det bare en vei, veien mot vår! Ha det fint:)

Turid sa...

Det var en deilig og vårlig tur i hagen din, lenge til vi er så langt i hage jobbinga her.
En fin dag til deg.