lørdag 6. september 2008

Sedum og takløk passar saman.

Sedum, bergknapp og takløk er tørketålande planter. Eg har planta nokre der det er for tørt for dei fleste andre planter. Sédum cautiola japanbergknapp er berre ti cm høg, rosa i knopp og rosa og mørk raud når han spring ut. Blada er blågrønne.
Sédum spúrium 'Variegatum', gravbergknapp. Sédum spurium 'Purpurteppich' gravbergknapp. Sédum spurium 'Varigattum', gravbergknapp. Ulike takløk passar godt saman med bergknapp.
'Herbstfreude' er barn av oktoberbergknapp. Blomane på berknapp står veldig lenge og endrar farge etterkvart som dei spring ut.

22 kommentarer:

Berit T sa...

Så flotte blomster, utrolig hvor mange sorter du har, har du hatt en opptelling på antallet??
Og alle de i innlegget under, nydelig!!

Her går det i pussestøv og malinglukt........ Men tar meg litt fri innimellom for å gå tur med barnevogna i finværet, og så går jeg jo turen hver morgon, en flott start på dagen.

Ønsker deg en fin helg med en klem herfra.

Nunne sa...

Ja, jeg kjøpte noen sånne i sommer, syns dem er så deilig som ikke ruver så høyt... Noen ganger når det er østlig, blåser det godt hos oss.... og da er det lurt med lave planter.
Jeg ville gjort som Berit sier, tellet antall typer... og bedt oss gjette. :) :)
God søndag!

Wenche sa...

Så nydelige bilder - og blomster :-) Oktoberbergknappen er en av mine favoritter nå om høsten. Holder akkurat på å gjøre klart til et stenbed og der kommer det nok til å bli litt forskjellige sedum'er. Jeg har hatt de der jeg har bodd tidligere og de er jo så flotte mot fjell og steiner.

Hilsen fra landet sa...

De er nydelige! Litt uunnselige når man ikke ser skikkelig på dem og får dem i close-up.

Trodde forøvrig sedum og takløk var det samme jeg! Da lærte jeg det.

Fortsatt god helg til deg! :-)

Katarina sa...

Sedum och taklök är härlia växter! Lättskötta och vackra!
/Katarina

FO - 2 sa...

Flotte planter med lubne og fine blad. Og ikke minst. Fine bilder! :)
God søndag til deg, kjære Marie. :)

Anonym sa...

Hehe, nå måtte jeg smile(har du sett mitt hageinnlegg idag?- Gjorde klar for posting for 2 dager siden)
Jeg elsker Sedum, har også mange varianter her og der som blomstrer til forskjellige tider om sommmeren. En plante man kan stole på i både tørke og fuktig vær. Ha en flott uke!

Webradio sa...

Hello !

Je ne comprends pas le norvégien, mais les fleurs sont très jolies...

Bonnes photos !

Pretty flowers and great shots !

Besta sa...

At det finnes så mye fint...undebart.Klem

Tove sa...

Så kjekt å stifte bekjentskap med nye bloggarar! Eg er heilt imponert over alle dei flotte du tek! Hit kjem eg tilbake!

Anne på Moseplassen sa...

Sedum er genialt!

naturglede/Randi Lind sa...

Aldeles praktfullt nydelig paser de sammen.
Ida har laget en utmerkelse
som hun vil dele med mennesker og blogger
som insprerer.
Blogging for henne handler om å dele og å bli
inspirert.
Gjennom bilder og ord.
Ida har laget en ny vri når hun skal dele den ut.
Alle mottagere av utmerkelsen vil få besøk
i løpet av dagen, der mottager legger igjen en liten beskjed om dette.
Siden kan mottageren selv, om ønskelig, dele den med mennesker som inspirerer.
Nå har du fått den av meg. Kom inn og hent den da:))))

Randi sa...

Hvor jeg skulle ønske jeg kunne gått i din vakre hage. Den må jo bugne av blomster. Og den sykkelen er jo helt fantastisk, må skaffe meg en gammel rusten en jeg også..hihihi

Ha en fin søndag

Garden Angel sa...

Vakre farger og planter her hos deg Marie!
Du tar veldig fine bilder!
Takker så mye for besøket hos meg:)
Ha en fin søndagskveld!
Klem(",)

Miamor sa...

Jeg lærer stadig noe nytt av dere hagedamene!! Dere er så flin ke, har så masse kunnskap og tar så fine bilder!!!

Spraylakk ja...ble fort tomt gitt!!
Kom hjem nå etter å ha servert i konfirmasjon! Altfor lite mat...he..he...pinlig, men , men...
kaker var det nok av, og det var bra!!

Ha ei fin uke!!

This Is My Blog - fishing guy sa...

Marie: Beautiful shots of your Sedum, I'm going to post mine on Today's Flowers this evening.

Lynetmor sa...

Hei, så mange fine blomster :-) Ønsker deg en fin uke :-)

Strikkelise sa...

Så mange fine sedumer du har! Og kombinasjonen med takløk var jo veldig fin, litt frekt med den brune inni sedum-tua :)

Hulda sa...

Kjempedekorative blomster, de passer godt sammen, ja. Syns de tok seg godt ut der i den rota.

Brit. (lille meg) sa...

Nydelig sammensetning!
Det var litt merkelig med dette innlegget.
Da jeg skulle til å kommentere det i går, var det plutselig vekk!
Jeg skjønte ingenting, men nå er det heldigvis her igjen. Regner med at det var internett som spilte meg et puss.
Ønsker deg en god uke!

chey sa...

Beautiful Sedum Marie!

Lavender and Vanilla Friends of the Gardens sa...

The sedums are gorgeous. Are they all winter hardy?