onsdag 17. september 2008

Ein gammal vakker hage.

Det er vakkert i gamle hagar. Sjølv om det er litt overgrodd har desse hagane ein eigen sjarm. I helga var eg inne i ein slik hage med "sjel". Høge tre gjev skugge og gjer hagen litt løyndomsfull. Det er mange spor etter dei som eingong levde her. Bak plommetreet står ein gammal utedo. Det er som om eg høyrer skrammel med gryter og kar. Mange måltid har nok vore laga på denne enkle komfyren. Rogna raudnar i toppen og vitnar om at det haustar. Glassklar, blå septemberhimmel.
Ein gammal apal med gode raude eple. Her er det mat til trosten. Ei nydleg eik stod ennå grøn, men nøttene vitnar om haust.
Flotte haustfargar. Haustanemone opna seg i solskinet. Her får ein fred i sinnet av å rusle rundt ein søndag føremiddag :)

13 kommentarer:

Hulda sa...

Nydelig, Marie! Så fine bilder fra den gamle hagen. Slike ting har alltid fascinert meg. Gamle hager har sjel.. Bor jo selv i et hus med en gammel hage. De som eide huset var flinke i hagen, vi har funnet mye etter dem. Ha en fin dag i mårra! :)

FO - 2 sa...

Flott serie, kjære Marie. :)
Tenk at der gikk vi sammen, bare for noen dager siden.
Jeg måtte vise bildene til han som er vokst opp der. ;)
Morsomt å se det gjennom andres øyne.
Men, nå må jeg legge meg altså. Vekkerklokke og jobb venter i morgen.
Klem.

Nunne sa...

Vi nordlendinger blir stor i øyan når vi ser eikenøtter. Sånne trær vokser ikke her nord, så vi ser det ikke så ofte.
Høsten er her, ubønnhørlig. Men vi har enda nydelig vær og bra temperatur her nord. Helt rart. Tørt overalt faktisk...
God uke videre!

KOSTAS sa...

Marvellous post, with amazing photographs of things of simple daily life with beautiful colours!!


In my blog it exists award for you!

garden girl sa...

Beautiful Marie! One doesn't have to understand the language to see the beauty in your wonderful photos.

Anonym sa...

so natural, so beautiful. great colors

Reader Wil sa...

Flotte bilder! Mange takk for besøk! Jeg tror at høsten i Norge er altid vakker!Ha en god uke!

Anne sa...

Nydelige bilder Marie, og sjel hadde den hagen virkelig. For jeg har vært der jeg også, jippi!!

Noen skjønner visst ike min humor helt, for halve blogverden tror nok nå at du har kjørt for fort!!
Måtte inn å forandre litt på teksten i dag, og da slo Arne til!

Randi sa...

Nydelig Marie!! for en fantastisk plass og at den er blitt bevart sånn. Spennende med sånne plasser, bare det er dagslys så...jeg er veldig mørkredd og husredd...

Ha en flott høstdag.
Klem

Anne-Berit sa...

Virkelig vakkert innlegg!

Rune Eide sa...

Utrolig koselig - de eplene så virkelig fristende ut!

This Is My Blog - fishing guy sa...

Marie: What wonderful views of nature with the apples and acorns.

Petunia sa...

Vakkert!
Ved mine foreldre sin hytte vokser det eiketrær som er så digre at det må minst tre mann til for å holde rundt stammen neders. Elsker de gamle trærne.