tirsdag 30. september 2008

Haust i hagen. / Fall in my garden.

Etter ei travel helg og mandag med ekstra arbeid i fjøset og med sauer og lam har eg ein pustepause i dag før det er langdag med mjølking og barnehage i morgon. Fjøsstellet er unnagjort, husarbeidet ropar på meg, men no vil eg slappe av og kosa meg ei lita stund. Det gjer eg best når eg får sitte å redigere bilde og lage innlegg på bloggen. I natt og dag i har det striregna. Dei to første bilda er tatt frå utgangsdøra mi no i dag. Hagen får verkeleg vaska seg og alt regnet øydelegg nok ein del av plantene som framleis held stand. Me har hatt ein nydeleg sommar og haust her på sørvestlandet i år. Bilda som følgjer er med få unnatk tatt dei siste fjorten dagane. Solskinet møter meg i det eg trør ut i hagen 16. september. Hagen sett "litt fra oven". Dette og neste bilde er tatt frå altanen og gjev eit godt bilde av denne delen av hagen. Mykje er avblømd, men løvemunn og blodsdråpar står framleis fine.
Eg har valt sommarblomar som ikkje er favoritt hos brunsneglen, dette har redusert snegleplaga ein god del. Løvemunn har blømd frå slutten av mai og står ennå i full flor. Friske fargar til å bli glad av! Slik såg surfina og baccoba i samanplanting ut den 12. juli. (dei to neste bilda)
Dei same blomane 16. september. (dette og neste bilde) Campanula poskarskyana, har eg også i kasse. Denne klarer vinteren godt og kjem igjen år etter år. Eg er veldig glad i fuksia, eg har fire ulike sorter. Sidan dei står heile vinteren i ein gammal potetkjellar og først kan tas ut i lyset når det er frostfritt kjem dei seint igong med bløming.
På vestveggen i "kosekroken" har eg erteblomar i verandakasse(frø frå Ida) og fyllt hengepetunia og baccoba i amplar. Bilde er frå 24.august. Same kroa 16. september.
Erteblomane blømer rikt ennå, dette bilde er tatt i går. Verbena og baccoba. Verbena luktar himmelsk! Herleg å sitte under dei ein stille sommarkveld. Eg er veldig glad i samanplantingar der former og fargar harmonerer. Krukke utanfor døra, million bells og margeritt saman. Bilde er tatt 12. juli. Eg har ei krukke på kvar side av døra. Bilde tatt 16. september.
Også plantene på sykkelen har blitt flotte dei siste vekene, men hengepetuniaen er blitt stygt medfaren av regnet det siste døgeret og har nok sett sine beste dagar. Bilda er tatt for fjorten dagar sidan. Pelargonium likar heller ikkje regn. Med desse bilda frå septemberhagen min ønskjer eg alle bloggjestene mine ein
god haustdag :)

27 kommentarer:

Petunia sa...

MISUNNELIG!!!!

Jeg synes jeg kan se deg for meg, liggende i den flotte hvite solstolen. Du har stor stråhatt på hodet, en god bok ligger i fanget (ikke Anne Holts 1222!) og du har en kaffekopp i hånden. Der nyter du varme sommerdager og legger planer for nye flotte blogginnlegg.

Koselig!

Anne sa...

Nei har du sett :-) og ser her at Petunia er misunnerlig. Skal innom henne etterpå å si hun må sette fingrene i jorda selv :-) ingenting blir av seg sjøl vet du!!

De berga som du kan plante mot er noen som jeg misunner deg, skikkelig naturtomt som må være en drøm å plante i.

Været her har vært utrolig elendig det også, helga var et sant mareritt, men regn på tvers og utrolig til vind. nå derimot har det blitt bedre, men tåka henger jo der da halve dagen...
For min del spiller de ingen rolle, jeg sitter nå her og snufser jeg, litt ved pcn og ltt på sofaen. Ikke vært i form de siste dager, en skikkelig influensa har inntatt skroget. men i dag har jeg begynt å irritere meg over utrolig skittne vinduer og DET tyder vel på litt bedring.

Nå sitter jeg her da og venter på at sønnen skal komme fra skolen, kjedelig ikke å ha noen å prate med sånn på dagtid,er jo så vant med det jeg. Bare redioen som selskap.

Får alltid så vndt jeg når jeg leser hvor travelt du har det, men på en måte må man se positivt på det også. Snart blir det lettere tider for deg også, og om INGEN hadde hatt behov for dine kjærlige hender hadde jo det vært utrolig trist, ikke sant??

So long, kjære venn. Savner ditt selskap jeg nå, allerede.

This Is My Blog - fishing guy sa...

Marie: What a beautiful place, it looks like just a perfect display.

Kathrine sa...

God høstdag tilbake;-))) I dag har vi vært velsignet med nydelig høstvær her. Lite sommerblomster hoss meg, har slutta nesten med det. Stauder som blomstrer derimot, er det mye av:-))
Sykkelen din er SÅ flott!! Ha en fin dag fortsatt:-)))

Brit. (lille meg) sa...

Ååå! Så masse fine blomster du har enda, Marie!
Jeg ribbet mine fuchsia i dag.
Det har vært uvær i helga, så de var ikke fine lenger. Likevel syntes jeg det var vemodig å ribbe dem for blomsterprakt.
Nå står de inne på gjesterommet.
Men ettersom ei venninne kommer torsdag og skal overnatte, må jeg flytte dem til mitt rom for anledningen.
Men noen roser i bedet lever enda, og så disse som jeg ikke vet navnet på.....
God høstdag til deg også!

heidi sa...

Framdeles nydelig i hagen din der nede på syd-vest landet. Ser godt forskjellene vi har i vårt vidstrakte land når det kommer til høst og vår månedene! Men det er vel en del av sjarmen her. Vi får fryde oss over det som er eget og spesielt der vi er, og nyte det som kommer av vær og vind.

Stort annet kan man jo ikke gjøre.

Nydelig hage med svaberg og masse blomster, det som naturens egne spennende hyller og rom som man kan innrede.

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

God haustdag på dej. Oh vilka fantastiska bilder du bjuder på. Tänk om jag kunde få komma och sitta i din fina vita stol och dofta på alla vackra blommor...

CIELO sa...

Ahhhh, I'm in Heaven! What lovely views and gardens... where do you live???? I really loved visiting... and thanks for stopping by my House in the Roses.... so nice meeting you!

Cielo

Hulda sa...

Virkelig fint i hagen din, Marie. Jeg liker så godt det store berget dere har der. Flott er også den liggestolen din, den ser herlig ut. :) Artig at du har planta i sykkelkurvene, det så veldig fint ut.


Nå er adventskalenderen sendt. :)

GundaM sa...

Jøsses, du tar kaka med den blomstringen din!

Og de vakre omgivelsene og da ;)

God uke videre!

Nunne sa...

Merkelig at du alltid har blomster, Marie?? Eg husk så tydelig at du bor på vestlandet, ikke i syden, men no begynn eg å lur..
Jaja, du har en hage som er heltit utrolig... hadde MIN hage vært sånn skulle eg ikkje satt bort hagemøblene enno...
Ha du noen gang vært på http://bestemorshobbyblogg.blogspot.com , Marie?

CIELO sa...

How nice to find another friendly face among those lovely Scandinavian blogs... :) so nice meeting you!

cielo

Nunne sa...

Så artig at du visste av den andre bloggen min! Trodd ekanskje du ikke gjorde det, sjøl om jeg tror jeg har sett deg der før... den andre er jeg sjeldnere og oppdaterer.
Gav venninna mi adressen til din blogg, og ho har sitte TO TIMA inne og bare sett bilder og studert alt det fine hos deg..
Ho har ikke blogg sjøl og kommenterer alt, men ho var så begeistra...
God natt i Bokn...

Berit T sa...

Utrolig så fodig det er enda, men så får de blomstene godt stell også da.
Travle tider hos deg også, men det går vel mot roligare tider nå vel på garden?

Og tenker ungene koser seg, og du med de. Du er nok havnet på rett hylle tenker jeg.

Jeg hat tatt en aldri så liten pause i opp-pussing hjemme og dratt på hytta, men ike uten arbeis med meg. To malerier som skal ha siste finish og en kjøkkenskapdør som skal ha et landskapsmotiv med bjørker og hvitveis. Må få maleriene ferdig til neste helg for da skal de leveres i et bryllup.
Men det skal bli godt med noen dager uten rot, maling og lakklukt!

Her inne var det ikke mye igjen som blomstret, tror jeg... det var nokså mørkt når jeg kom inn, så får se over hagen i morgon.

Ha en fin uke videre,
Klem.

Hilsen Bodil F.T. sa...

Vet du! Jeg er helt imponert over hagen din!!

GÅRDSLIVBLOGG sa...

Det er en trivelig høsthage du har også, det er alltid koselig å lese bloggen din.

Q sa...

Dear Marie,
I grow some of the same flowers in my backyard! I think I saw a pot of Rosemary. Is it hardy in your zone?
I love the way you grow near the rocks. Lovely backdrop.
Happy October!
Time to get the gardens ready for winter.
Sherry

Petunia sa...

Du er hjertelig velkommen til å være med på en litt eksklusiv safari inne hos meg i dag;)

Lena sa...

Du store verden for en herlig hage du har! tusen takk for titten. Høsten har også sin sjarm, fordi om plantene må dø.. Heldigvis kommer det nok en sommer neste år, så får vi nyte det igjen... Ha en fin helg:) (JA, den er her igjen..)

@__EY__ sa...

Oi,

så mange fine bilder
du viser frem "i dag".

Det er så flott med
slike store berg. I
sommer vasket jeg delvis
et stort berg likt ditt...

Du har det fint, du...
Omgitt av alle blomstene
dine og med frisk sjøluft
((og inn i mellom hevdaduft om våren:))
og fin og deilig utsikt.

Au revoir : )

Anne på Moseplassen sa...

du har nå virkelig dreisen på petunia da! råflotte, de og alt det andre :)

Merete sa...

Så flotte bilder du har teke i hagen din!! og såå utruleg mange flotte blomar du har til å gle deg over!!
Likar så godt bildene med sykkelen som er pynta med blomar..lekkert!
fin torsdag til deg ;o)

FO - 2 sa...

Takk for en flott hagevandring i oktober Marie. :)
Hver eneste blomst er nydelig.
Hagen din er utrolig vakker.
Det er en fryd å se på, alt sammen.
Her er det høstferie nå. Det er godt. Men,uken flyr....!
I kveld har jentene besøk av to venninner som overnatter.
Det ble mye leking og baking på oss i kveld.
Så, nå håper jeg at alle 4 sover søtt natten gjennom.
God natt til deg.
Klem.

Luiz Santilli Jr sa...

Marie

I haven't words to said!
Lovely post!
Fantastic variety!

Santilli

Lavender and Vanilla Friends of the Gardens sa...

I can't say enough how I admire your garden. The big boulders are to me like art pieces placed strategically. Your baskets are out of this world and the bicycle I admire always on your header. This is a great post.

Torsdag 1952 sa...

Flowering season is almost over in Germany and I'm back home for some jobs in my garden. I hope you had some nice days out in the nature.
Haen god helg
Hilser
Hartmut

Astrid sa...

Hei!
Så bra at du la att kommentar på bloggen min slik at eg fann din!:)

For nokre frodige blomsterbilete du viser oss, ei fryd for auget!
Eg likte godt den svarte sykkelen dekorert med blomster:) og så er det så flott med berg /knaus/stein i hagen!

Eg forstår at du har hatt det travelt med anna jobb i tillegg til gardsdrifta. Dessverre så er det lite lønn for strevet å vere gardbrukar...
Mjølkekyr krev nok meir tid enn dyr til kjøtproduksjon, så med omlegging vert forhåpentlegvis kvardagen dykkar litt enklare. Eg vart glad då eg las at de slepp å ende opp med tomme driftsbygningar... For det er trist.
Eg har lyst til å fylle fjøsen med dyr igjen, men mjølkekyr vert det nok ikkje. Både eg og mannen min jobbar i tillegg til at vi tek utdanning ved sida av, så dei første åra har vi nok å fylle dagane med;)

Ha ei god helg!