tirsdag 8. juli 2008

Boat trip. / Båttur.

A few photos from my boat trip on Sunday. The photos are from a fjord called Yrkjesfjorden. / Nokre få bilde frå båtturen på sundag. (Eg var så uheldig at batteriet på kamera flata ut tidleg på turen derfor har eg berre desse.) Eg, mannen min og mor var med søster mi og mannen på tur til Yrkjesfjorden. Mor trødde sine barnesko (tresko om vinteren og berrføtt om sommaren) på eit lite bruk nesten heilt inne ved botnen på denne fjorden. Yrkjesfjorden er ein av to fjordar i Noreg som går inn rett mot vest, dette gjer at fjorden har vore svært fiskerik. Fisken trur han er på veg ut mot havet medan han eigentleg endar opp inni fjordbotnen. På dette første bilde ser me inn fjorden. Plassen mor kjem ifrå er no utan hus og det er også skote bort ein del av strandlinja så der er ingenting igjen. Ho budde på eit veglaust lite bruk og vaks opp i små kår. Då ho og dei seks søskena skulle på skulen måtte dei ro over fjorden og så gå eit stykke. Då dei var små rodde faren dei over, men dei var ikkje store før dei rodde sjølve. Om vinteren gjekk dei over isen. Verre var det før isen var sterk nok om hausten og når det begynte å tine om våren, då måtte dei roast over lenger ute i fjorden og så gå ein lang veg gjennom utmarka til skulen. På dei neste tre bilda ser me garden Stråtveit, her var mor i teneste i ungdommen. Ho var hushjelp og arbeidde også på garden. Her er det svært brattlendt så det var hardt arbeid. Då mor hadde fri rodde ho heim, -og tilbake når frihelga var over. Ein blei sterk i beina av å gå opp og ned her og sterk i armane av å ro. Ho lika seg veldig godt her, trass i at det var tungt arbeid, fordi folka ho arbeidde for var så kjekke og trivelege. I dag har garden fått veg og jorda er planta til med skog. Her er ingen fastbuande, men huset blir brukt som feriebustad. Då mor kom heim her seint om kveldane etter at det mørkna var ho ofte fælen då ho skulle gå opp bakkane her. Det stod ei utløe med ein open svart glugge og "såg" på henne. Hubro og kattugle var ute og ropa i natta, men det nytta ikkje å springe i dei bratte bakkane.
Eg synest at slike gamle naust er så vakre. Det er som om dei står her og fortel si historie om tider som var eingong. Sjøen har fått "sommarfarge". Mellom bakkar og berg ut med havet heve nordmannen fenge sin heim,
der han sjølv heve tuftene graveog sett sjølv sine hus oppå deim.
Han såg ut på dei steinute strender; det var ingen som der hadde bygt.
"Lat oss rydja og byggja oss grender, og så eiga me rydningen trygt.
"Han såg ut på det bårute havet; der var ruskut å leggja ut på,
men der leikade fisk ned i kavet, og den leiken, den ville han sjå.
Og når liene grønkar som hagar,når det laver av blomar på strå,
og når netter er ljose som dagar, kan han ingen stad venare sjå.

27 kommentarer:

Liv sa...

Eg er heilt enig med deg om nausta, Det er vakre bygg på sin måte, men eg undrst stadig at folk kunne bu slik til, langt oppi liane. Men alt var vel annleis før, vaskeleg for oss å forstå....
Flott innslag!

Det ligg ein pris til deg på bloggen min.

Lene sa...

Hei, Marie.

Mens du synger "mellom bakkar og berg" - nynner jeg videre på "plassen heiter Uren, Luren, Himmelturen..." Flotte bilder hos deg - og tenk, Marie - at mange bodde sånn - og noen sågar i dag.

Ikke rart "mor" har levd lenge og er ei sprek dame. Hun har jo vært en stauting allerede fra unge dager og kår. Spennende å høre hennes historie, Marie.

Og, duuuu - de himmelbildene dine nedenfor her er heeelt fantastiske!! Som om himmelen står i falmmer!! Flott, Marie!!

Og tusen takk for at du er så flink å dele (og ikke minst huske) blomsternavn). Kjempesmart og greit for sånne som meg som roter litt i en jungel av farger og sorter....

Ha en fin kveld :)

Klem fra Lene :)

Anne sa...

Marie..., jeg er himmelfallen, ydmyk og litt "flir foll" av dem historien om din mor. Virkelig til å ta av seg hatten for, jøsses min, men tror du de hade vondt av det ????? Harvi ikke litt lett for å "sy puter" under armene på de som vokser opp nå ????? Trøstes min,vi bor 5 fra "sentrum" her, og enå føler jeg meg som en drosje sjåfør !!!Mer og mer grinete blir de også i dag, og ingenting er "bra nok" !!

Nei, nå må det bli det møte snart, for dette er tema som jeg kunne diskutert i en, eller kanskje to timer !! Skravvel kjærring æ sjø :-)

Å for all del, dra kunnskap og historier ut av din mor nå mens hun er i livet, vi er for lite flinke til slikt i grunn. Høre hva de eldre har å fortelle.

Nydelige bilder av naust og sjø også Marie, men så har du da blitt en mester med apparatet også. og det naustet ditt så da i alle fall velholdt ut selv om det sikkert er noen år, men når ting bare står til forfall, DA e det trist da.

Overbevist om at dere hadde en kjekk tur. Minn meg på at vi skal ta opp igjen denne tråden, for dette vil jeg høre mer om !! Så skal du få historien om mine oldeforeldre, 12 barn og 2 voksne på 2 rom !!! Ja ja..., i dag skal folk til å med ha vinterstue du,og en TV i hvert sitt rom. (rister på holdet...)

klem herfra.

Brit. (lille meg) sa...

Riktig så idylliske bilder du viser oss.
Spennende historie fra virkeligheten om din mors skolevei.
Jeg hadde også en lang skolevei, men den var ikke så skummel.

GAWO sa...

Et nydelig innlagge. Marie. Helt etter mitt hjerte. Før i tiden møtte de sannelig streve for å overleve.

Jeg hadde nok funnet fram til deg nå om jeg tar turen på nytt... men nå er det din tur til å ta en tur til Bergen. Gleder meg alt til september.

Lew sa...

You live in a beautiful place and have great photos of it. Your "bridges between" and "sky watch" are stunning. I especially like the variation in colors as the sun rises. Thanks for your comments on my sky watch.

Katarina sa...

Tänk att springa i de backarna i mörkret...Det skulle inte jag våga.
- Vacker fjord och fascinerande landskap!
/Katarina

Hulda sa...

Så fint innlegg! Spennende å høre hvordan moren din hadde det da hun vaks opp. Kan godt tenke meg at hun syntes det var ekkelt å gå opp den bratte bakken i all slags vær, og i mørket. Huff..

Michele sa...

OH WOW WOW!! So beautiful... peaceful... The color of the water is amazing. Such beautiful trees and so lush and gorgeous... I cannot believe how pretty everything their looks... Oh how I wish I was there. Amazing photographs. It is like paradise!

mali-mo sa...

For et fantastisk sted! Nå, fpr meg, er det bare vakkert og unikt, men tenk for dem som har hørt til her, og som du forteller om din mor...

Ønsker deg en kjempefin sommer Marie! Og du forresten, hvordan går det med jobb-jakten da? Noe napp ennå?

eba sa...

Så interessant å lese om mor di og staden ho vaks opp. Ja, ting endrar seg, rart er det når det velkjente forsvinn, og ein blir nostalgisk av å finne att gamalt... godt er det at vi har ein Gud som ikkje endrar seg - hos han er ikkje skiftande skugge, er det ikkje slik det står. Flotte bilder hadde du. Likte godt bilda av den vetle fuglen du fanga opp utanfor vindauget ditt også... :)

Håper du har ein herleg sumar!

Nunne sa...

Å kor jeg irriterer meg sammen med deg, over batteriet! Man skulle alltid ha et ekstra batteri og en ekstra minnebrikke i veska.

Det var sterke bilder. Aldri har jeg vært ved sånne gårder,men jeg fulgte alltid med på TV når det programmet gikk om "Ein plass der ingenskulle tru, at nokon kunne bu". Veldig artig, de bildene du hadde fått! God natta...

kjpweb sa...

Beautiful - I didn't understand a word - but pictures speak more than 1000 words! - and they are gorgeous!
Cheers, Klaus

Anonym sa...

very beautiful captures

I wish you a great summer

Anonym sa...

Excellent photography. Stunning scenes.

Patty and I will be celebrating 53 years of marriage on July 12th. Think of it as a long-term relationship.

I have invited bloggers to offer suggestions on a gift for me to give Patty and the list would not be complete without your ideas.

Abraham Lincoln
Brookville Daily Photo

Karin sa...

Det var en overkligt vacker båttur! Tack för att jag fick följa med...

Kram Karin

Fivrel sa...

Så flott Marie - både bileta, men ikkje minst sogene om mor di og levekåra som var så uendeleg ulike det dei fleste har i dag (som mange nemner i kommentarar her, puter under armar på både store og små, ser stadig meir på TV som eg høyrer i nyhenda i dag osb). Veldig artig å høyre slike soger frå ulike delar av landet.

Og det der med fisken i vestvendt fjord - tøft! Eit heldig fenomen for dei som budde der :-)

chrome3d sa...

Like many have said. the water has brilliant colour. The rolling hills catched my attention too. You have so many wonderful fjords to capture.

AnneKa sa...

Dette var kjekt å lese om og kjente trakter. Bodde på anlegget på Raudnes da vi bygde Gullfaks C her i fjorden og ellers har jeg vært på mange dagsturer under bygging av andre plattformer. Vi brukte også å være på hytta firmaet eide på Raudnes. Meget spesiell plass når man vet hvor dypt ned fjellveggene går under vannet. Synes nesten det var litt ekkelt til tider når man var i liten båt å vite hvor dypt det var.

Anne sa...

Jeg er i ferd med å gi deg en utmerkelse, se innom om litt da snuppa...

Garden Angel sa...

Nå har jeg kosa meg en god stund på bloggen din!
Du har jo så mange flotte bilder!
Og masse flotte blomster!!!
Også så koselig med den svaleungen da! Herlig!!!!

Ja det må være deilig å være litt ute på sjøen nå om dagen:)
Flotte bilder derfra også!
Kos deg videre i sommer da Marie!
Hilsen meg(",)

hjemme bra sa...

Hei, der er noe til deg i bloggen min ;-)

Besta sa...

Det første som slo meg var det programmet som gikk på tv, der ingen skulle tru at nokon kunne bu.For et slit de ha hatt. Flotte bilder. Klem

Whoopsi Daisy sa...

For en hærlig historie mora di bærer på. Tror ikke du finner ungdom i dag som kunne klart det samme. Jeg er imponert.
Nydelige naust også, jeg likser også sånne værbitte, stolte, trofaste bygg.
Ha en forsatt fin sommer.
Hilsner i natten
fra
Whoopsi Daisy

GundaM sa...

Så vakkert et sted din mor kommer fra men du for et slit det måtte være, sommer som vinter.
En ser hvor fint vi har det idag ja med både det ene og andre...

Takk for båtturen. Vanligvis blir jo jeg sjøsyk bare av synet av en båt men dette gikk da bra det ;)

Klemz

Randi sa...

Ååå... for en fin historie om din mor...jeg er så glad i gamle historier..mulig jeg er en liten romantiker...hihihi
Din mor må ha blitt en selvstendig og sterk person av og leve sånn. Enn så sprek de måtte bli...hadde og sikkert en sterk helse også. Værre med oss som kjører hit og dit for hver minste ting.

Takk for vakre bilder og fin historie.

Klem

eie sa...

Hei Marie,en stund siden jeg var her sist.Jeg har ikke blogget den siste tiden men nå får jeg prøve å komme i gang igjen.
Så fine bilder du har lagt ut,ikke rart at din mamma trivdes på sin arbeidsplass," så vakkert."
Vi behøver ikke å reise så langt vi har så mange fine plasser her i norge også.Håper du har en fin sommer.Klem fra meg.