lørdag 2. februar 2008

Januarbilete frå hagen min. / Photos from my garden in January.

Greit nok å vise flotte blomesamanstningar på eit festbord, men det er naturen sine eigne arrangementer som verkeleg fasinerar meg. Eg var ute ein dag med kamera, tenkte eg kunne fotografere litt vinter sjølv om me ikkje har snø her. Tome frøkapslar på ei Irisplante. Kva er dette? Sopp eller lav? Det veks iallefall på ein trestubbe. Også torner kan vere vakre om ein ser nøye etter. Lav i fleire fargesjatteringar som veks på ein bergknaus.
Alpeklematisen står med bresteferdige knoppar i januar. Kva skjer når frosten kjem i mars-april? Vivendelen ventar også utolmodig på våren. Narsissene tålar nok ei frostnatt eller ti. Ein ringblome som har halde stand sidan i fjor.
Nye knoppar klare til å opne seg. Eg kjem ikkje på kva denne heiter i farten. Desse blå klokkene blømer nesten året rundt. Fleire av tusenfrydane var begynt å bløme. Sjølv om hagen min ligg i vekstsone ein er det merkeleg det som skjer. I fjor hadde me nesten sommar i slutten av mars, medan sommarblommane ville fryse for meg i slutten av mai.
Desse bileta tok eg tidlegare i veka før stormane som har herja dei siste dagane. I dag har me frost og snø, i morgon er det meldt sju varmegrader og regn.
Uansett ver;GOD HELG!

14 kommentarer:

Berit T sa...

Så nydelig, om det likevel er vinter så kan en finne mye som lyser opp!
Regn og varmegrader i morgon? Det er så herlig nå, har tvillingene på besøk på hytta, alle de andre innfinner seg iløpet av kvelden.
Vi skulle ut å ake i morgon for foredrene kommer med akebrettene.
Har fått benyttet været idag iallefall.
Nå står kalkuna i ovnen, det lukter deilig, skal lage salat og div., så da er vi klare for en koselig kveld ved bordet med alle sammen.
Ha en riktig fin kveld, Marie og hils.

Hulda sa...

Så fine bilder fra hagen deres. Så utrolig langt det ser ut til å være kommet der, vi har jo bare februar. men, det er nok mildere der enn vi har det her nord.

eie sa...

Tusen takk for komentaren på bloggen min,det var hyggelig.Hyggelig med nye venner,det var litt av en blogg du hadde.Ha en god ettermiddag og kveld.

FO - 2 sa...

Flotte vinterbilder fra hagen din.
Den som har øynene åpne, ja den ser alt det fine som vi omgir oss med, året rundt. :) Iriskapslene har jeg knekt av... ;) Bruker dem i dekorasjoner.
Her har vi snø også i dag. Fint! I morgen er det meldt regn igjen ja.
Nå skal jeg lage litt lørdagskos til å dekke bordet med her. Fortsatt fin fin helg til deg Marie. :)

FO - 2 sa...

Leste i en kommentar fra deg i en blogg at vi har samme kamera forresten. ;)
Jeg fikk mitt til jul av mannen min. :)

Lene sa...

Ja, vær er et merkelig, fasinerende, livgivende, skummelt og, på sikt, et uforutsigbart fenomen.

Og jeg slutter heller aldri å fasineres av hagen din, Marie - selv vinterstid. Men du er jo også utrolig flink til å observere og finne frem til de utroligste motiver. Herlig, Maris. Takk for det :)

Ha en fortsatt fin lørdagskveld :)

Lilli & Nevada sa...

very nice. Looks like the yellow one got frozen

Anne sa...

Er det virkelig mulig det jeg ser.
Her ligger jo hele hagen under noe kvitt jo..., og det kalles for sne Marie !! Tydeligvis ingenting av det hjem til deg ennå. Kommer vel og går igjen med en gang tenker jeg.
Men her hos oss har den faktisk ligget på bakken i en uke nå :-) Så får vi se hvor lenge det varer. Sønnen er i alle fall såre fornøyd, for det blir liksom litt mer og ta seg til med snø utendørs. Ski anlegget vet du, det er der ungdommen samles, og det er jo bra. lett for at det blir mye data spilling ellers.

Ellers har vi rolige dager i skogveien, og det er jo flott. Nyter stillheten og det å være sammen når det er ehlg. Får ikke tid til det så mye i den hektiske hverdagen. Skal feire mammas bursdag i dag da, så det blir vel litt kaker og treffe resten av familien. Hun blir 64 år, og skal gå at med pensjon nå i mars. Spennende tror jeg det er/blir. Pappa har jo vært hjenne en par tre år nå, og han koser seg skikkelig, frisk rask og 1000 jern i ilden. Men begge to hjemme, ja... en overgang kan det jo bli. En får krysse fingre og håpe de vil takle dette også.

Og jeg er nok passert 40 for noe år siden ja, en overgang som gikk helt strålende. Alternativene er jo så mye verre. Nei jeg har det helt kjempe jeg, blir tryggere og tryggere med åra, og kjenner det gjør meg faktisk veldig godt.
Men mitt innlegg i går var det sønnens "fjortis" fakter som er litt slitsome for tiden som lå meg på hjerte. Hormonsvigninger sier du !!! :-)
Kan da ikke komme på at jeg var så forferdelig gitt. i går kveld f.eks. gikk jeg naken fra badet til do.... hæ HÆ!!!! Mamma hva er det du gjør???????? Nei, ingen er så tragisk som meg/oss gitt !!!
En får bare leve med det, og håpe det går over snart.

I dag var der jammen 17 kuldegrader her hos oss, og litt hustre kaldt er det faktisk også innendørs... (var jo på 0 i går!!)
Men må prøve å få til en liten tur ut, for da får en jo litt bedre samvittighet når enb begynner å hive innpå kake i ettermiddag :-)

Kos deg du også min venn.

Kerri Farley sa...

Oh I love these shots!
Great job!

Especially like the THORN!

duopastorale sa...

I love the close up of the thorn.

Anonym sa...

Så mange flotte bilder du viser, men det er noe med tilleggsutstyret på kameraet ditt, det er nok spesielt ,det heter Maries sans for det unike.
Det er bare fantastisk hva dine øyne ser! Ha ei ny og flott "fotojakt"uke.

Zizzi Molde sa...

Kjenner jeg blir misunnelig, her har det kommet iallefall 40 cm med snø i helga, så du kan trygt si at vårtegn må man se lenge etter på disse trakter! Ønsker deg en flott uke, og takk for at du delte disse bildene med meg!!

Tom sa...

:O) Thank You for your comment...
You show the same kind of pictures as me... thankyou.

FO - 2 sa...

Innom for å ønske deg ei fin fin uke Marie. :)